Förändra eller dö, jo det har vi hört

Detta är det tredje inlägget i en serie av sex som jag nu skriver, kring det där med innovation. Dvs, att göra på ett annat sätt än tidigare. Min fru säger ofta, när jag inte ger mig i en fråga;

Om du gör på samma sätt hela tiden, så kommer du att få samma resultat.

Okej, då erkänner jag väl att jag är förändringsobenägen, i alla fall just då. Soundtracket till detta inlägg blev det som rullade i mina öron när jag skrev detta inlägg.

Min definition av en innovation är man tar något man har och använder på ett annat sätt.

Jag och du vet säkert att rubriken på detta inlägg var ett slagord som framfördes av Kjell A Nordström (forskare på Handelshögskolan i Stockholm), redan för kanske tio år sedan. Konstigt att vi inte tog till oss det, vår del av världen kanske fungerat lite annorlunda nu?

Jag möter många gånger kunder som säger, att ”vi har kört fast” vi får inte denna del av verksamheten att fungera. Min fråga blir då ofta;

  • Är detta ett problem som ni känt till länge, det dröjer inte länge innan svaret kommer.
  • Jodå, detta har vi sett länge.

Jaha, å varför har man inte gjort något åt det då?

Orsakerna kan vara många, men ofta handlar om mod i ledarskapet , eller rättare sagt bristande mod. Å är det så att vi vill skapa en verksamhet som är förändringsbenägen så handlar det inte bara om att tala om för medarbetarna ”att dom skall vara förändringsbenägna”.

Det handlar också om några andra saker;

  • Låt medarbetarna lära sig nya saker på ett enkelt sätt, och var tydlig med vad företaget förväntar sig av enskild i värderingar och konkreta beteenden. Bäst är självklart om medarbetarna få sätta dessa ramar själva utifrån värderingar som företaget har.
  • Skapa kunskap och förståelse hos medarbetarna för hur verksamheten fungerar i sin helhet. Säkerställ att man har forum där olika funktioner får utbyta tankar och erfarenheter.
  • Låt verksamheten titta på verksamheten utifrån nutid, dåtid och framtid. Detta för att tillvarata erfarenheter i hela verksamheten. Samtidigt som man skapar gemensam bild av var vi står och är på väg.

För att uppnå detta så krävs mod både hos medarbetare och chefer.

Bilden tillägnar jag min fru som envetet arbetar med sitt projekt www.refo.nu där hon bestämt sig för att förändra världen. Keep up the good work, girl!

Å du som inte läst tidigare inlägg kan klicka på dessa länkar och dom ligger i tidsordning;

https://anderslindh.wordpress.com/2014/04/07/en-konsults-bekannelse-4-innovationskraft/

https://anderslindh.wordpress.com/2014/04/08/personalen-i-centrum-har-du-hort-den/

PS. Som vanligt så påminner jag dig om att alltid ange källa när du hittar bra tankar i den digitala världen. Jag gör alltid det.

Kommentera

