Utan säljare stannar världen

Igår blev jag taggad i ett inlägg där en film distribuerades på FB. Den beskriver på ett roligt sätt ett säljmöte där man snabbt ser ett antal stereotyper. I mötet sitter, Vd, och beställare hos kunden, samt säljare och specialist från leverantören. Igentligen så är filmen gjord ur specialisten/ingengörens synvinkel men har några roliga poänger ur flera perspektiv.

Mitt soundtrack är en låt som går i takt med vad min tonårsson lyssnar på, men den heter i allafall, ”Bright Future In Sales

Alla ni som jobbat med försäljning av komplexare tjänster känner snabbt igen er. I FB inlägget som jag då blev taggad i dyker denna konversation upp, då relaterad till den som lade upp filmen (person 1) samt (person 2) som kommenterar och mig själv;

Person 2 skriver;

Härligt Person 1! Drar på smilbanden och funderar på om du tycker att jag kanske liknar någon av karaktärerna? Anders Lindh: Vem av karaktärerna är du?

När jag ser detta funderar jag en stund, dvs ”rest ny case”, men sedan kommer mitt svar.

Jag svarar;

Med lite eftertanke Person 1 , så är jag säker på att Person 2 är chefen. Till dig Person 2 säger jag att jag är säljaren, och stolt över det;-), utan säljare stannar Sverige.

Vi rör oss många gånger bland stereotyper, frågan är bara vad det är som skapar dom? Jag tror själv att vi många gånger intar förväntade beteenden, å gör vi inte det, så tror jag ibland att dialogen stannar. Dvs det bygger på vanans makt över oss.

I dom bästa möten som jag varit på, och det har blivit några bedömer det till kanske något mer än 3000 förstabesök och kontakter så har man mött dom flesta typer av människor. Men oavsett vilket beteende säljaren har, eller hans erbjudande så handlar det till sist bara om två saker.

  • En bra leverans och affär bygger på att både kund och köpare tar sitt ansvar.
  • Att säljaren tar ansvaret för att vara smörjmedlet mellan sina specialister och kunden.

Påminner dock om en sak. I kundens ögon är man är aldrig bättre än sin senaste leverans, om kunden inte ser andra värden i en långsiktig relation med dig som leverantör?

Jo, utan säljare stannar världen.

Skrev föresten ett tidigare inlägg kring det där med hur man hanterar säljare.

PS. I nästa inlägg går jag tillbaka till det där med Innovation utifrån min roll som konsult, å glöm inte att tala om källa om du vill citera.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s