Hur reagerar du på externa händelser?

on

Det där med att skriva bloggar kan det vara något att hålla på med? Mina kamrater tittar 2009 på mig och ler. Ja, men de får ju en del uppmärksamhet säger jag. Ja eller hur, säger en av kamraterna, dom skriver om muffinsrecept, katter och dagen outfit . Frågan infinner sig fort. Vad tänkte du skriva om då? Säger dom och skrattar diskret.

Ja, de vi möter i vår verksamhet, företeelser som påverkar oss och saker vi tror på.

Några år senare så är min blogg mer besökt än vad vår hemsida är. När jag möter folk har dom redan googlat mig och läst min blogg, vilket gör att kunden redan kvalificerat mig., eller inte.

För drygt två år sedan funderade jag på att vi i stort sett inte förändrat leveranserna av våra tjänster sedan mitten av 80-talet. Då syftar jag på formatet för lärarledd utbildning som tjänst. Idag har jag föremånen att arbeta tillsammans med ett företag som heter Diploma utbildning, där jag fått spela in ett antal utbildningar..

Får väl se om det är ett rätt val men om man tittar på omvärldens utveckling i termer av yngre generationers konsumtion av kunskap, men om vi tittar hur snabbt vi vill utveckla saker runt omkring oss och konsumera information, så känns det helt rätt.

Det finns genom historien mängder av misstag kring affärsbeslut;

  • Skivbolaget DECCA trodde inte att popmusik från bandet Beatles kommer att bli något.
  • Ken Olsen, Vd för DIGITAL CORP (världens tredje största IT-bolag) . tyckte inte att det där med PC datorer var något att hålla på med.
  • Dom 12 olika publicister som valde att tacka nej, till att publicera J.K. Rowling’s bok om Harry Potter
  • Coca Cola som testar en ny smak på 200000 respondenter, utan att fråga om dom verkligen vill ha en ny smak.
  • Polaroid och Kodak som tog fram en digitalkamera, men deras produktionsverksamhet av film var inte intresserade.

Vid en djupare google sökning kan denna lista göras hur lång som helst. Jag tror att orsaken är den att man inte tittar i andra boxar, där det händer saker. Utan man går på sin höjd på kanten av sin egen box. Det där med boxar tänkte jag faktiskt på i en blogg ganska nyligen.

Å på tal om det där med långsiktigt hållbart som många pratarom nu, kan man titta på detta citat och fundera lite;

Den kloke lär sig mer av den dumme än tvärtom. Ty den som är klok lär sig av den kortsyntes misstag, men den som är kortsynt lär sig ingenting av den klokes framgångar.

Cato den äldre (234–149 f.Kr.)

PS. Själv hade jag och några kamrater i mitten av 90-talet,  en idéer om att starta något som vi kallade för Marketplace. Jodå, det var idén som idag kallas för Blocket eller E-bay, kanske. Synd Anders!

Kommentera

