Socialt ansvar (öppet vardagar 9-17)

on

Jag har valt att nu börja engagera mig djupare i en socialt innovation som vi bedriver på mitt jobb. Vi kommer inom kort att delta i ett event som bygger på att visa upp hur vi i regionen arbetar med socialt företagande och utsatta grupper i samhället. Ett annat mål med detta event är att man också visar upp hur man bidrar till en miljömässigt långsiktigt hållbar utveckling.

Arrangören har bjudit in ett flertal aktörer i detta sammahang. Alla kommer i detta forum att få möjlighet att knyta kontakter med människor som kanske vill vara med och bidra. Vissa av oss kommer att få möjlighet att sälja sina produkter, vilket torde ge ett tillskott till de viktiga arbete man gör i respektive verksamhet.

Så vad händer. Bara några dagar före eventet ringer ett flertal av dessa sociala företag och meddelar att dom inte kan delta. Å vad är då skälet. Jo det är lördag å då jobbar man inte??

Vill jag vara cynisk som jag kan vara då jag på twitter skriver under hashtaggen #enmansomheterove, så är min kommentar;

Nej det e ju klart att man inte gör, man får ju sina bidrag i alla fall.

REFO är inget socialt företag, däremot är vi sociala entreprenörer som jobbar med en social innovation. och därmed så är man inte finansierad via bidrag, man jobbar som entreprenörer, dvs när det behövs för att nå mina mål.

Vill understryka att www.refo.nu är en verksamhet som www.mongara.se idag driver som ett CSR projekt, dvs vi har i Mongara inte börjat sälja remake kläder! Utan har bara valt att öka vårt samhällsansvar.

PS. Vill du se en verksamhet som jobbar på lördagar? Kolla in oss , eller ”The voice of Tensta” på webben!

Kommentera

