Effekt och effektivitet, varför då?

Jag tror ibland att jag är effektiv, trots att jag i huvudsak drivs av lust eller inte lust att göra saker. Ja, jag vet ibland måste man ”bita ihop” och göra saker. Men om jag får välja så är mitt val enkelt. Jag vet att ofta när jag tror att jag är effektiv får jag faktiskt inte den effekt som jag ville ha. För mig utelämnar effektiviteten den tid jag behöver för reflektion, och den tiden ökar med stigande ålder, om du frågar mig.

Jag letar febrilt i mitt eget huvud och på webben då jag vet att en av mina vänner faktiskt har bett mig att fundera över skillnaderna i min blogg.

Har svårt att hitta soundtrack till detta inlägg men här får du ett som jag hörde på morgonTV i morse. Lyssna och njut.

Effektivitet är kapaciteten att producera en effekt. Cit. Creative Commons Attribution-ShareAlike License., Wikipedia. I farmakologi hänvisar effektivitet, till högsta uppnåeliga svaret från en drog. Det torde innebära att om jag alltid ökar effektiviteten får jag alltid en högre effekt?

En vedertagen beskrivning av begreppet effektivitet är att göra rätt saker, skall jämföras med begreppet produktivitet (eller ”inre effektivitet”) handlar om att göra saker rätt. Hittar också en artikel i ämnet skriven i SVD för drygt ett år sedan.

Jag citerar;

För organisationer gäller egoism som en allmän och grundläggande värdering. Det spelar ingen roll om organisationens kunder är fåtaliga och åtgången av naturresurser stor; så länge en organisation gillas av tillräckligt många – och verksamheten är laglig – kan organisationen fortsätta att existera, vara lönsam och beskrivas som effektiv.

Då till min egen tanke och slutsats följande.

I den värld vi nu befinner oss i på jobbet, så stretar vi på med LEAN och andra modeller för ökad effektivitet och produktivitet. Jag tror i alla fall att det är dags för oss att inte bara titta på effekter och effektivitet, produktivitet  utan även på innovation. Hur som helst;

  • Effektivitet är en upplevelse, som vi faställer enskilt eller gemensamt
  • Effekt är ett mätbart värde, som vi förhoppningsvis faställde innan vi började.

I alla fall om du frågar mig, just nu. Vi går nu in i påskveckan och då sjunker effektiviteten i svenskt näringsliv, med för den enskilde förhoppningsvis positivt effekt av en skön ledighet.

PS. Vill tacka @bycharlotte för rubriken på denna blogg. Bilden är hämtad ur en mycket gammal film som lyfter frågan, den heter ”Modern times”. Å du som citerar kan väl som jag gör, alltid ange källa.

3 kommentarer Lägg till

  1. Thomas Holmström skriver:

    Hej Anders och Glad Påsk. Får inte riktigt rätsida på ditt resonemang ovan men så är också begreppet EFFEKTIVITET ett av de mest missuppfattade/missförstådda begreppen inom affärsutveckling. Effektivitet är en produkt av det värde man skapar (ex. kundvärde/kvalitet) och de resurser (ex. tid, pengar etc.) som åtgår, även kallat produktivitet, för att skapa detta värde. Ett annat sätt att uttrycka det är man för att vara effektiv både måste göra rätt saker och att göra det rätt. Bjud på en kopp kaffe så kan vi göra en djupdykning i EFFEKTIVITETSMATRISEN som förklarar det mesta och som är ett otroligt bra verktyg i dialog med en kund som vill utveckla sin verksamhet.

    1. Anders Lindh skriver:

      Thomas, tack för att du svarar i bloggen. Respekt för detta. Köper ditt resonemang helt, hade dock precis som du att de finns en stor uppfattning om missförståelsen kring begreppet. Å fick av dig ett relevant svar och en god tanke.

Kommentera

