Det finns ingen ursäkt!

Jag vet inte hur många av er som läser min blogg som är killar, men detta inlägg är faktiskt skrivet till er. Det är andra andra gången på någon vecka som Aftonbladet överaskar mig med kvalificerad journalistik och artiklar. Å då menar jag inte med rubriker som ”Sverige snuvade på månförmörkelse”, etc. Mitt i frukosten sticker frun fram en krönika i aftonbladet med rubriken ”Äntligen är det killdax!”

Läser några rader och tänker genast, okej ännu en feminist artikel som jag skall ta ställning till. Ja, jag har i min blogg tidigare i vinter/våras lämnat en del tankar kring det där ämnet.

https://anderslindh.wordpress.com/2014/03/08/de-e-svart-att-vara-feminist-eller-ekvivalist/

https://anderslindh.wordpress.com/2014/01/08/inte-feminist-men/

När min fru hör texten på detta soundtrack till denna blogg så säger hon;

 Ja men så är det väl ändå inte. Mitt svar blir, jo precis så är det, ta mig fan!

Varför jag nu skriver denna blogg med denna rubrik, handlar om flera saker;

  • Att jag har två döttrar och en son. Detta ställer krav på mig att vara förebild för alla.
  • Att jag har två grabbar som är mina barnbarn.
  • Att jag möter företag som inte ens har frågan på agendan.

Att jag har en övertygelse om att vi killar bara inte vet hur vi skall prata om problemet. Det betyder att vi skall göra som Lina säger, å här har du förutsättningarna;

Men ni har tillträde till omklädningsrummen, mikro­fonerna, styrelseborden, 76 procent av medieutrymmet och större delen av världens förmögenhet samt en påvehatt, så ni är perfekta för det här. Särskilt ni heterosexuella super­killar som på alla sätt motsvarar normen. Äntligen er tur!

Hon ger också konkreta tips för hur vi grabbar kan bidra till ett jämställt samhälle;

Begär pappaledighet.

  • Skaffa er en god vän som inte är en man.
  • Sluta genast slåss.
  • Spänn av.
  • Sluta snacka sexistisk goja och var inte tysta när andra gör det.
  • Ge lika lön för lika jobb.
  • Drick inte så jävla mycket.
  • Håll tyst och lyssna nån gång.
  • Låt era barn gråta och fostra dem inte till våldsamma män.
  • Krama era barn, och lär dem att bete sig anständigt.
  • Bete er anständigt själva.

Med ovanstående lista så finns det som jag skriver i rubriken ”Det finns ingen ursäkt”.  Ja, som min fru brukar säga, ”Hur djävla svårt kan det vara”?

Jag säger så här till dig som har samma kön som jag;

JAG TROR F-N INTE ATT DU KAN, ELLER TÖRS!!

PS. Bilden talar säkert sitt tydliga språk? Jag bloggar fortfarande ett inlägg om dagen på #blogg100, imorgon har jag skrivit 50 inlägg på 50 dagar för att jag kan!

Kommentera

