En konsults bekännelse #5 – Skillnaden mellan vad och hur?

Okej då, imorgon är jag ledig, tänkte bara sluta jobba idag med att reflektera över ett möte jag hade för ett tag sedan. Du som inte vill läsa om din konsultativa roll kan sluta läsa nu och göra något annat. Fast jag tror att många av oss oavsett jobb ibland får arbetsuppgifter att lösa där vi måste gå från vad, till hur?

Som alltid ett soundtrack till bloggen, idag är det en riktig rockklassiker med Led Zeppelin, gissa vilken?

JA, jag är nörd. Jag är nörd baserad på att jag sällan kan sluta reflektera över möten och saker som jag arbetar med. Det hindrar mig dock inte från att ”vila” i termer av att jag gör andra saker.

För ett tag sedan tog jag själv initiativ till ett uppföljande möte med kund. Orsaken var att jag kände att de insatser man gjorde i förändring av arbetsprocesser inte hängde ihop. I mötet deltog ansvariga för insatsen i kombination med delar av organisationen som var operativt ansvariga för resultatet.

Samtalet landade snabbt in i effekterna av insatserna som gjorts. I procentuella siffror var kanske inte resultatet det som förväntats. Jag har alltid varit den som alltid givit svar och argument direkt vid sittande bord. Men nu bestämde jag mig för att reflektera i efterhand.

Vi som jobbar i mitt skrå av utbildning/förändringskonsulter är ofta snabba på att definiera vad som är problem eller hur saker fungerar. Å där stannar vi. Varför då?

  • Konsulten kanske inte vet svaret på hur man gör.
  • Konsulten kanske inte kan förklara för kunden hur man skall göra.
  • Konsulten och kunden kanske inte från början inte ser helheten
  • Konsulten kanske inte förstått sitt uppdrag
  • Kunden kanske inte är beredd att ta konsekvenserna av hur, dvs när resultatet skall förvaltas
  • Kunden kanske inte varit tydlig i vad han eller hon vill ha

Men oavsett skäl så har jag lärt mig en sak en gång till. Det är skillnad mellan vad och hur och du som fått uppgiften skall alltid lösa ”hur”. Jag skrev tidigare ett inlägg om skillnad mellan Effektivitet och effekter, kanske kan vara till hjälp för dig som just nu jobbar med hur. Jag kommer i alla fall att öka trycket ytterligare på ”hur” hos mig själv. För det är det som chefen/kunden vill ha. Det är alltid hur som skapar värde för kunden, eller hur?  Å till sist så handlar det om tydlig kommunikation, å det hade vi i vårt möte.

Hur tänker du?

PS. Jag har nu skrivit 50 inlägg på 50 dagar, tänker fortsätta ytterligare 50 dagar, vi kallar det #blogg100 på twitter.

Kommentera

