Låååååångfredag- vad händer?

Detta inlägg får väl betraktas som ett inlägg som inte borde skrivits, då man inte skall göra denna typ av saker denna dag. För du följer väl traditionen? Jag är så gammal så jag kommer ihåg vilka förutsättningar som fanns för denna dagen för sådär 40 år sedan. Inte leka med kompisarna, inte spela spel, inte skratta och ha roligt.

Ja, så såg det ut när jag var liten. Konsekvensen blev att denna fredag blev jättelååååång. Vad jag inte visste då var att man kanske skulle använda denna dag till andra saker. T ex. fundera på vad som händer efter påsk, vad som hänt i veckan, eller fundera på vad som du själv tycker är viktigt att hålla på med?

Min dotter kom igår hem och berättade att SL chauffören på bussen idag vägrat en liten somalisk tjej (sannorlikt född i Sverige) att kliva på bussen, baserat på felaktigt färdbevis. Barn skall väl inte behöva gå för att dom inte har rätt färdbevis? Det som jag kanske mest reagerar på är att jag själv åkt ett flertal gånger utan biljett/kort, hänvisandes till att jag köper färdbevis när jag är vid tunnelbanan.

Två tre funderingar;

  • Är det så att rasism är en till del dold sjuka som sträcker sig också mellan olika grupper av invandrare/nysvenskar olika härkomst?
  • Är det så att bara för att jag är blond och blåögd så nekar man inte mig färd utan färdbevis?
  • Denna händelse har twittrats ut och gjort retweet på, men än så länge har inte SL givit replik i sociala medier?

Hur som helst så om jag ser detta kommer jag inte att vara tyst i bussen utan sannolikt betala för deras resa. Om någon timme är det middag med vänner och jag kommer i alla fall lyfta detta till diskussion vid middagen, för man pratar väl inte bara om saker som inte berör?

Ja, så detta får väl vara min långfredags fundering.

PS. för mig pågår #blogg100 ett tag framöver.

Kommentera

