Att förvalta ett resultat.

on

Detta inlägg handlar om hur vi gör av med nedlagd tid och engagemang utan att ta tillvara resultatet. Men jag börjar med denna personliga inramning.

I helgen låg dimman tät av tändvätska över kvarteret där jag bor, ackompanjerades av barn på  knarriga studsmattor. Signalen var given, björkarna har musöron och svärmor meddelade att enligt ”såkalendern”,(här är resultatet på detta ord, enligt Biodynamiska föreningen) var det en utmärkt dag för att klippa rosor.

Rosenklippandet var i nivån föryngring vilket betyder att just nu har dom stora nyponbuskarna en höjd av 30 cm.  Det var dags att ta fram trädgårdsmöblerna. Dom är i mitt fall  atog jag fram trädgårdsmöbeln. Den är inhandlad för snart tio år sedan och fortfarande intakt.

Hur som helst, tillbaka till det där med förvaltning. Vi lever idag i en värld där begrepp som hållbarhet börjar ta en större plats. Vi arbetar med innovation och gör vad vi kan för att vara snabbast ut på marknaden. Vi ställer krav på att folk skall vara förändringsbenägna. Sist men inte minst kompetensutvecklar vi folk för att möta dom krav som vi i många fall redan vet finns.

Jag som jobbar med förändringsledning och kompetensutveckling av mänskor i olika roller i företag möter fortfarande på situationer där man inte tillvaratar resultatet. Man låter folk delta i utbildningsprocesser, kickoff och annat där folk är både positiva och tända. För att därefter inte ta hand om resultatet, dvs förvalta.

Varför är det så? Tror inte alltid man kan skylla på att det inte finns tid, för varje förändring innehåller väl en utvärdering eller??

PS. Jag fortsätter väl att klippa mina rosor, och håller koll på min trädgårdsmöbel. Det är förvaltning och hållbarhet på hemmaplan.

Kommentera

