Gasa och bromsa samtidigt

Han säger;

Jag följer din blogg, men sista tiden har det varit varierande kvalité, ibland läser jag fyra stycken i en blogg som inte hänger ihop. Men att skjuta ut ett inlägg om dagen är inte så enkelt.

Det är halvtid på eventet #blogg100, dvs skriva ett inlägg om dagen under 100 dagar. Träffade förresten dom som arragerar eventet. I samtal där så är det några med journalistbakgrund;

Jag skulle aldrig försöka mig på det, känns som om jag har för höga krav på mig själv för att göra det.

Okej, tänker jag då har du kanske inte modet att utsätta dig för risken att misslyckas samt att våga tälvla med sig själv. Dessa två saker tror jag är grunden till utveckling av mig själv och att lära sig nya saker.

Dagen soundtrack till denna blogg rullar i mitt huvud samtidigt som jag skriver detta. Klicka gärna och lyssna?!

Rubriken är kopplad till en artikel där man tog 16 managementböcker och summerade dom i en mening i veckans affärer i kombination med en artikel i DN  där man pratade om dom ”floskler” vi använder i affärslivet.

Jag tror det finns två förklaringar varför floskler uppstår;

I ledarskaps perspektivet handlar det om ett otydligt ledarskap där man använder ”modeord” eller floskler, vill ge en grupp intrycket av ett mål som måste uppnås, utan att precisera vad detta egentligen är. Dvs brist på mod att vara tydlig. Man kan därigenom alltid skylla på att omgivningen inte förstod innebörden om det blev fel.

Ur ett icke ledarskaps perspektiv används det sannorlikt som en markör för att jag förstår något som inte alla andra gör.

Min slutsats är given;

Om du måste eller vill använda en floskel, tveka inte att komplettera den med din tolkning av vad den betyder. Å andra sidan ha modet att hoppa över steget floskel och gå rakt på sak. Det blir enklast så.

PS. Rubriken fick jag då via han som gav mig denna feedback. Tack Daniel! Jag kommer att fortsätta att tävla med mig själv. Det är det som utvecklar mig! Bilden beskriver hur det kan se ut, om man gasar och bromsar samtidigt. #blogg100

Kommentera

