Vad och hur f-n har han gjort?

För knappt två år sedan skrev jag om den här killen på min blogg. I förra veckan läste jag en uppdatering på FB, som bara bekräftade vad jag skrivit då. Själv sitter jag på bussen och funderar på om jag inte skall ringa och intervjua honom. Grejen är att han tillsammans med sin bror, är ett av 910 028 st företag i region Norrbotten.

Han har i denna konkurrens fått pris för ”Årets landsbygdsföretagare” med verksamheten vägkrogen Roady. Kan väl också nämna Restaurangen satsar på närproducerat och är landets första KRAV-märkta vägkrog. Allt detta på två år, i en region som har samma tuffa tillväxt som Stockholms regionen. I samma stund så ringer mobilen.

Hej, Robert här…. (han kanske inte sa så, men iaf)

Ja, för han heter Robert. Han tillhör ju inte den tysta typen av norrlänning där han knappt svarar på tilltal utan mer den öppna typen. Samtalet går snabbt in på affärer, eller snarare på vad man ”egentligen” har och kommer att investera i. Vi är helt överens om att den bästa investering man kan göra för tillväxt är att investera i sitt nätverk. Det finns två skäl till det.

  • Att du alltid får möjlighet att lära dig nya saker.
  • Att det ger dig möjlighet att i princip kunna lösa vilket problem som helst.

Ja, det blev ingen intervju utan ett samtal med mycket skratt och en hel del sanningar. Ett samtal som började på bussen och slutade 15 min senare på min altan i solen. Han är också en otålig kille, vilket betyder att han kan landa i vad som helst, där av rubriken. Alltså en äkta entreprenör. Som sagt han är lite klar nu och söker nu nya utmaningar. Jag har tidigare också skrivit om det där med ”att tänka utanför boxen”,eller hur snäva vi faktiskt är i våra boxar. Han ger mig möjlighet att inte bara ”gå på kanten” av min egen box utan faktiskt våga byta box.

Jag vet att både Robert och jag lär oss av varandra. Å vill du bara höra en sanning för dagen så är det. Du är ditt nätverk..

PS. Om du som jag trodde att ”hur svårt kan det va” att skriva ett blogginlägg om dagen inom eventet #blogg100, så trodde vi fel.

Kommentera

