Att ha ett jobb är ingen rättighet

on

Ni som tror att detta inlägg primärt är ett inlägg i en politisk debatt kan sluta läsa nu. Ni andra kan följa mina tankar kring vad som krävs av dig som vill ha ett jobb.

Som överdrivet skoltrött tonåring 1974, stod jag för första gången ”till arbetsmarknadens förfogande” som det kallades då. Jag fick mitt första sommarjobb, låg i en ishall en hel sommar och najade fast nya kylrör för att hallen behövde en ny isanläggning. Hade efter detta jobb den sommaren samma färg på solbrännan som isen.

På mitt nästa jobb så lärde jag mig att man skulle stå vid stämpelklockan 10 min innan kl 1600. För det var då arbetsdagen tog slut. Ja, jag lärde mig också en del om att vara stolt för att kunna ett hantverk, i detta fall att bygga likkistor. Nej, precis som rubriken säger. Idag är det ingen rättighet att ha ett jobb.

Den givna låten som temalåt till detta inlägg tillägnar jag er som går ut studenten inom kort.

Jag möter många arbetsgivare som säger att dom måste ”börja om från början” med dom medarbetare som kommer direkt från skolan. Vad dom egentligen menar är att man inte fått rätt förutsättningar för att göra sitt framtida arbete utifrån sin utbildning.

Så vad skall du då lära dig i skolan eller i din utbildning. Tre råd för att få ett jobb;

  • Att alla saker du lär dig kan man göra på ett annat sätt, lär dig det sättet oxå.
  • Att alltid ta reda på vad andra har för förväntningar på dig, och välj din ståndpunkt utifrån det.
  • Att om det du gör på jobbet kan göras på ett bättre sätt, våga bevisa det.

Min dotter fyllde 18 år för några veckor sedan. Eftersom min fru bara börjar gråta när hon håller tal så åtog jag mig att hälsa gästerna välkomna och samtidigt hålla ett kort tal.

Det jag kommer ihåg att jag sa var att; Lita på ditt hjärta det ljuger aldrig. Sedan började även jag gråta.

PS. Tack Jeanette för din blogg kring det där med tillväxt. Jag har dock valt att bli småföretagare av skälet att jag aldrig kan skylla på någon annan, utan att jag alltid får ta konsekvensen av mina egna beslut. Å de e bra så.

Kommentera

