Dont worry – be crappy

on

Vi tjatar just nu hål i huvudet på varandra i affärslivet kring inte bara effektivitet utan att också vara innovativa. Jag har själv skrivit en del om detta. Ibland måste man hämta inspiration till det man håller på med från andra, tack för tipset Daniel på Sigma.

Ja, jag har därför stulit rubriken till detta inlägg från en annan kille som heter Guy Kawasaki, han är författare. Han är också en av grundarna av Alltop.com, en nättidning. Tidigare var han chef evangelist för Apple. Jobbade under två perioder ganska nära Steve Jobs. Kawasaki har en BA från Stanford University och en MBA från UCLA samt hedersdoktor vid Babson College.

Han beskriver på 18 minuter tankarna kring innovation, och har själv gjort en pastisch på Bobby McFerrins låt, Don´t worry – be happy till rubriken ”Don´t worry – be crappy”. Låten får väl i detta inlägg bli min temalåt till denna blogg.

Jag tänker såhär med denna inspiration i ryggen;

Allt handlar om mod och övertygelse. Modet att våga ta ett nytt steg. Modet att få andra människor att se det du själv ser. Modet att leva sin övertygelse och inte ge upp. Modet att våga vara först.

Min/vår egen största innovation vi gjort nyligen är ett samarbete med ett annat företag. Orsaken är att dom gjorde det jag tänkte göra, dvs i viss avsaknad av mod. Så jo, jag har lärt mig något.

Det handlar om att distribuera våra utbildningstjänster på ett annat sätt.  Ja, det finns möjlighet att utveckla den och arbetet pågår för fullt. Men som sagt, ”don´t worry – be crappy”.

 

Ja, vill du se Guy Kawasaki´s 18 minuter, så är länken här;

https://www.youtube.com/watch?v=rWv-KoZnpKw

Kommentera

