Kassettbandet lever!

on

När jag i mitt FB flöde hittade denna artikel så trodde jag det var ett skämt, och jag är nog inte riktigt säker på om det är sant? Oavsett om det är sant eller inte så är det ett bra exempel på innovation. Återfinner faktiskt också information kring denna innovation i publikationen IT-World

Du kan ladda ett kassetband med nästa 65 milj låtar! Å låten som blir tema till detta inlägg är given, lyssna här! Å du, jag har den på kassett också;-)

Igår mötte jag ett antal deltagare i en utbildning jag håller i. Temat för dagen var markandsföring och begreppet produktlivscykel var på agendan.

För er som inte jobbar med markandsföring kan man väl beskriva begreppet på följande sätt;

Hur långe vi som konsumeter är intresserade av att köpa en viss produkt. Varför vi blir ointresserade av att köpa över tid kan ha flera skäl. Allt från att det kommit bättre produkter till att vi kan köpa annan produkt med samma funktion till lägre pris.

Livslängden delas in i fem stadier, introduktionsstadiet, tillväxtsstadiet, mognadsstadiet, stagnationsstadiet, nedgångsstadiet Vill du veta mera om detaljer kring detta så kollar du här. Frågan är vilka andra produkter som över tid kommer att dyka upp igen. Utmaningen för alla företag är ofta att förlånga sin produktlivscykel. Hur som helst tycker jag det är modigt av ett företag att lyfta fram ”gammal” teknik och göra något nytt av den. Vi kallar väl det för innovation, eller hur?

Nu återstår det bara för mig att leta fram kassett bandspelaren om den inte gått till återvinningen, och samtidigt fundera på vilka 65 milj låtar jag skall lägga in på bandet. Inte minst förklara för mina tonåringar vad detta är för gadget.

PS. Äventyret fortsätter i #blogg100. Å glöm inte att ange källa när du läser saker, det gör jag alltid, om det finns!

Kommentera

