Stoppa plågsamma chefs och ledarförsök

on

En av mina morgonrutiner är att vittja några webbtidningar på dess rubriker till frukost. För mig helt otippat så fick faktiskt Aftonbladet stå för inspirationen till denna blogg. Dom andra tidningarna kör mest politisk EU debatt, just nu.

Dagens temalåt blev en ”Hasse å Tage” monolog. Du som inte kan historien om dessa gubbar kan läsa Wikipedia här.

Här är två exempel på svenskt ledarskap just nu;

”Fler Mobilförbud att vänta”

Artikeln handlar om vad vi inte borde göra på jobbet med vår mobiltelefon. Först ut med förbud kring detta är tydligen ett antal kommuner och statliga verksamheter, där man som jag tolkar det, satt förbud för dom anställda att spela candycrush, och vara på FB på arbetstid?

Mmmm, en privat branschorganisation säger att det är viktigt att arbetsgivaren är tydlig med vad som gäller.

”Smygfotade solande kriminalvårdare”

Här har vi chefen som vill vara tydlig i sin kommunikation. Alltså så fotograferar han en solbadande medarbetare och skickar ut som ett exempel på hur man inte vill att medarbetarna skall förhålla sig till sina arbetsuppgifter. Dvs, det är inte okej att sola på arbetstid?

Nu råkade dessa exempel vara hämtade ur statlig och kommunal verksamhet. Men min övertydgelse är klar att detta skulle lika väl kunna varit hämtat ur vilken del av näringslivet som helst.

Jag har i tidigare blogg skrivit om att ”Värderingar slår alltid regler”. 

Min fasta övertygelse är att vi inom arbetslivet ständigt måste arbeta mer med vilket uppdrag du och jag har i vår yrkesroll och vilka förväntningar som finns på det vi gör. Självklart måste vi också se till att vi får återkoppling på när vi gör ”rätt”. Det innebär då att vi kommer att göra ”more of the same”.

Men å andra sidan, efter som det uppenbarligen inte fungerar är det kanske därför jag fortfarande kan jobba med dessa frågor hos våra kunder.

PS. #blogg100 fortsätter, och jag påminner om att alltid ange källa, när du citerar.

Kommentera

