Vad snackar du om?

on

Jag har under de senaste dagarna träffat kollegor i branschen som jag inte träffat på ett bra tag. I vissa fall upp till över 5 år. En personlig kommentar som jag fått vid alla tillfällen är;

F-n vad vältränad du är!

Ja, självklart tillfredsställer det mitt ego med den resa jag gjort med mig själv. Men där stannar diskussionen om mig och oss själva. Det som triggade mig till rubriken ovan var kopplingen till ett inlägg på linkedin. Inlägget bestod av en bild på en text som sa följande;

Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people.

Cit. Eleanor Roosevelt (ordförande för FN:s organ för mänskliga rättigheter åren 1946–1951)

Fritt översatt blir det. Stora människor diskutera idéer. Genomsnittliga människor diskuterar händelser. Små människor diskuterar andra människor.

Har sett bilden tidigare, men denna gång fastande den i mitt huvud.

Tillbaka till mina samtal. I alla mina möten byter vi öppet erfarenheter, åsikter och idéer om vår egen och andra branscher. Vi drar slutsatser som leder oss både till personlig och affärsmässig utveckling.  En av min kontakter som idag sitter i en för honom ny chefsroll säger;

Jag måste omge mig med människor som är bättre än mig själv. Det är en förutsättning för att jag skall lyckas i mitt jobb.

Detta bekräftar och gav mig i alla fall ytterligare mod i min övertygelse att välja kontakter med omsorg. Det betyder också att jag tror på att hoppa mellan ”boxarna”, precis som jag skrev i tidigare inlägg. Å ni vet nog vilka ni är, ni som är bättre än vad jag själv är ;-). Min fårga till dig är slutligen.

Vilka pratar du med och vad pratar ni om?

PS. Tack Mirsad Kasum för triggern med bilden på Linkedin! Jag anger alltid källa när det finns en sådan, gör det du också. Äventyret #blogg100 fortsätter för min del!

Kommentera

