Min fru pratar försäljning på twitter

on

Det dyker upp en fråga på twitter, som min fru kastar över köksbordet;

Undrar varför säljutbildningarna fortfarande ser likadana ut trots att omvärlden förändrats så mycket som den faktiskt gjort? Någon som vet?

Jag svarar snabbt, ja men svara själv du har säkert en åsikt, jag går senare in och läser svaret;

Därför att de som genomför utbildningarna är samma män som gjorde det för 20 år sen.

Oooops, och där dog den debatten eller frågan. Ett litet slag i min egen mage då jag faktiskt fortfarande jobbar med säljutbildning sedan drygt 20 år tillbaka. Å det värsta är ju att jag faktiskt tycker att det hon säger är sant.

Det far fortfarande runt ett antal estradörer/säljare och kör seminarier, utbildningar, föreläsningar och berättar goda säljhistorier utan att precis som frågan är ställd , fundera på att omvärlden har förändrats.

Några av mina egna reflektioner har jag faktiskt skrivit i en tidigare blogg. Å, när jag nu läser detta inlägg ett tag senare så upptäcker jag att jag gör precis likadant. Dvs funderar inte så mycket på att omvärlden har ändrats, och ganska mycket till och med.

Men hur som helst, för ett tag sedan var jag inne på Linkedin och hittade där en artikel som fastnade i mitt huvud och som i alla fall gav mig en tankeställare kring det där med försäljning och säljutbildning. Jag pratar inte längre bara om säljprocessen (tratten) från 1980;

Kalla samtal – Kvalificering av kunder – Genomförande av kundbesök

Mitt ”nya” spår, och jag sätter de inom citattecken för som process borde den snart fylla 5-10 år. För det var väl då omvärlden med sociala nätverk började ta fart.  Den nya ”tratten” innehåller;

Sociala nätverk – Engagera kunden – Utbilda kunden

Orsaken till att man inte använder den ”nya tratten” handlar om att man inte förstår hur den fungerar eller faktiskt inte är där själva.

En annan del av omvärldsförändringen ger oss säljare möjlighet att dela risk med kunden och därigenom kunna ge mer kundnytta och en ännu bättre ROI både för oss själva och kund. Jag kommer inom kort att påbörja en sådan leverans av tjänster. Ja, du kommer att få läsa om den inom kort om du följer min blogg.

Så detta får väl vara mitt svar på frågan, då jag inte kunde svara på 140 tecken.

PS. Tack @liselottenoren och @trendspanaren för inspirationen. Du anger väl källa när du hittar saker på webben. Det gör jag alltid om det finns någon. #blogg100

2 kommentarer Lägg till

  1. Thomas skriver:

    Haha, tjena Anders. Nu tror jag du är ute på tassemarker igen men intressant ämne och visst finns det många säljutbildare (de flesta, gamla stofiler såväl som unga sociala nätverkare) som inte fattat vad försäljning handlar om.

    1. Anders Lindh skriver:

      Ja precis! Grejen är att min känsla är att 80% av all säljutbildning varken utvecklar försäljningen eller skapar verklig slutkundsnytta.

Kommentera

