Vad är en blogg, igentligen?

on

En blogg om en blogg, hur kul e det? På lista över Sveriges mest besökta ”privata”bloggar så upptas dom första tio platserna av tjejer. När det gäller dom som man kallar proffsbloggar så dyker det upp två killar på topp 10 listan. Har funderat lite på det där med att blogga. En beskriving av vad är blogg är hittade jag här. Där säger man att;

 Enkel dagbok online, men det kan också vara en journalistisk publikation, en tabloid i bloggformat, en pryl- eller spelsajt, ett debattinstrument – och så fortsätter det. Likheten mellan alla dessa olika sajter är snarare en publiceringsfilosofi, och då inte en innehållsfokuserad sådan utan snarare funktionell, än något annat.

Om man tittar på många av dom mest besökta bloggarna handlar det om mode, arbete, träning, kost.

Dom som ligger på denna lista får självklart en stor mängd kommentarer kring det de skriver om.  Kommentarerna handlar om igenkänning och följdfrågor på de man erbjuder i sin blogg i alla fall bland dom som kallas ”proffsbloggare”.

Jag trodde väl i min enfald att proffsbloggare var människor som skriver om professionella ämnen? Men så är det inte, det är människor som utifrån sin person fått möjlighet att positionera varumärken på sin blogg, och därigenom tjänar pengar på sin blogg.

Jag har nu bloggat sedan 2009, och kommit fram till följande slutsatser till varför jag bloggar;

  • Jag lär mig saker utifrån kommentarer jag får.
  • Jag summerar mina tankar kring något som skaver i huvudet.
  • Jag skapar nya relationer med dom som kommenterar.
  • Jag får möjlighet att tänka skriftligt utifrån vad jag upplever i mitt jobb och i annat.

Ett annat värde är att jag möte människor som innan dom träffat mig läst min blogg. Vilket jag tycker är till nytta både för mig och dom jag möter.

PS. Jag har alltså inte en proffsblogg, mer än att jag ibland tar en del av min arbetstid för att blogga.#blogg100

 

 

 

 

Kommentera

