Jag måste vara en talang!

on

Ibland så möter jag människor som jag känner har mer ”old school” tänkande än vad jag själv har. Det värsta med de är att dom är i många fall minst tio år yngre än jag?

Sista åren har det från tid  till annan skrivits en massa om vad våra yngre medarbetare ”igentligen” söker på en arbetsplats. Det handlar mycket om en djupare mening med det man gör. Kulturen, värderingarna och syftet med hela verksamheten är avgörande för att vara en attraktiv arbetsgivare.

I veckan dök den årliga undersökningen kring vilka arbetsgivare studenterna gärna vill jobba hos. Inte föga överaskande var det just det där med, djupare mening, kultur och värderingar som var avgörande i valet av arbetsgivare. Till min stora glädje säger man också i artikeln att det inte bara gäller studenter utan även oss andra.

Som den konsult så funderar jag var det betyder för mig?

För mig handlar det kanske om att jag väljer rätt kunder och bolag att jobba med. Sannorlikt kommer dom också att välja mig då jag förhoppningsvis signalerar att det är denna typ av saker som är viktiga för mig. Eftersom jag då bäde jobbar med med sälj och ledarutveckling kan jag inte låtabli att referera till ett citat jag hittade på Linkedin.

Bara tre saker  händer  av sig själv i alla organisationer, slitningar, förvirring och undermåliga prestationer. Allt annat kräver ett fungerande ledarskap.

Cit. Peter Drucker (November 19, 1909 – November 11, 2005) skrev 39 böcker kring ledarskap och som översattes till mer än trettiosex språk.

Slutsatsen är given. För att nå dessa krav krävs ett fungerande ledarskap där denna typ av saker står högt på agendan. Det krävs också att jag som medarbetare är klar över vad detta betyder för mig.

PS. Då väljer jag väl att kalla mig för en talang med utgångspunkt från att jag jobbar med djupare mening, kultur och värderingar. #blogg100

Kommentera

