En annan del av Sverige

Idag har jag fått möta kontraster och upplevd olika nivåer av känslor och reflektioner.

Jag kliver ur bilen. Gänget som sitter i solen tittar på mig med viss skepsis. Jag vet inte om det är en fördom jag har eller om deras tanke faktiskt är den. Dom tittar på mig och tänker;

Kolla där kommer en civilsnut från ”Svenneland”.

Där jag bor ”hemma på min gata i stan” fick jag nyligen veta att min del av stadsdelen kallas för ”Svenneland”. Jag har också fått veta att det finns en stor grupp av ungdomar som aldrig varit hemma hos en svenne. Jag jobbar just nu med Liselotte , i ett projekt som pågår sedan en tid tillbaka som heter REFO.

Projektets plan är att driva verksamhet för dom barn som inte får möjlighet att åka på läger, eller till landet på sommaren.

Min andra kontrast möter jag när jag parkerar bilen på en annan plats i Sverige. Det jag ser på stora gatan är tre epatraktorer. Den första epan spelar ”Stad i ljus” med Tommy Körberg på högsta volym. När jag kommer in i receptionen på hotellet jag skall bo på möter jag en tjej i min ålder som gärna skrattar högt när incheckningen pågår. När jag kommer in på hotellrummet och slår på TV´n så ser jag reklam kring det lokala nationaldagsfirandet.

Som sagt, ingen av dessa upplevelser kan jag med automatik få på ”min gata i stan”. Precis som jag skrivit i tidigare blogg, de e dags att ”Tvärverka, mellan boxarna”. Jag tror på att inte anta att världen ser ut som där du bor, för det gör den inte!

PS. Jag övar vidare i mina värderingar. Inom kort kan du även följa mig i en Podcast. Adress och länk kommer före sommaren. Första temat är ”åldersdiskriminering”. Kanske för dig som skall fundera på att byta jobb över sommaren? #blogg100

Kommentera

