Konsumenten och kunden är en 80-talist

För några år sedan svallade debatten högt kring vad som skulle hända när vi skulle få in 80/90-talister på våra arbetsplatser. Även jag kastade mig över ämnet och reflekterade över vilka konsekvenserna skulle bli. Tog faktiskt också på mig hatten att fundera kring mig själv som Sveriges äldsta 80-talist.  Några av dessa tankar är idag fyra år gamla. Det betyder att några av dessa 80-talister nu har en ledande position i företag och organisationer.

Så, såhär inför semestern lägger jag själv några frågor i mitt huvud som jag låter ”marinera” i huvudet till i höst. Den första frågan är vad som händer när 80-talisten blir konsument både som privatperson och i sin roll på jobbet. Några trender som jag tror kommer att vara tongivande är;

  • Dom väljer den leverantör som snabbast kan lösa ett problem.
  • Dom utgår från att det inte kostar något.
  • Dom är inte lojala till dig som leverantör.
  • Dom förväntar sig att du snabbt kan ställa om din leverans till andra mål än dom ni hade vid start.
  • Dom utgår från att du är tillgänglig 24/7, då dom själva är det.
  • Dom har en tro på att det alltid kan göras enklare och bättre.
  • Det är du som anpassar dig som leverantör till dom, inte tvärt om.

JA, några av er som läser detta kanske tycker jag är negativ, (läs; ”En man som heter Ove”). Men jag vill understryka att jag inte! För mig betyder det att jag och vi som levererar tjänster måste bli ännu vassare i vår dialog och våra leveranser.

Det kommer säkert några tankar till som jag tänkte ”marinera” i sommmar, innan jag går på semester på fredag. I höst släpper jag tillsammans med en kompis också en podcast månadsvis, där faktiskt första temat är just åldersdiskrimininering. Å då från alla sidor.

PS. Du gör väl som jag brukar göra, om du använder dessa tankar så anger du självklart källa;-)

En kommentar Lägg till

Kommentera

