Det kan vara svårt att få engagera sig

Sommarens kanske varmaste dag. Sitter just nu i skuggan på altanen med frukosten uppäten. Ur högtalarna strömmar en spellista från spotify med den passande titeln ”Summer chill”
Sommaren är den tid jag använder för att skapa saker med händerna, dvs för att verkligen se ett fysiskt resultat. Det har hittills renderat i ommålning av hus, montering av utebelysning, byggnad av plank, slipning av golv, ommålning av köksluckor, monterat lysrörsarmaturer etc etc.
Grejen är att när man gör dessa saker så snurrar huvudet kring andra tankar. En av tankarna som just nu snurrar är den insats jag via mitt jobb gör i samarbete med ”The voice of Tensta”. Jag har under sommaren nu genomfört en ”sommarskola” för ett antal unga vuxna i Tensta under temat, innovation, kreativitet och entreprenörskap. Målet med insatsen är i mitt huvud att ge unga vuxna förutsättningar att utveckla sig själva och kanske fokusera på mer medvetna och bra val i livet.
Det jag funderat lite kring är trovärdighet och fördomar. Ja, jag är medelåldersman som bor i villa, ja jag har ett etablerat företag sedan drygt 20 år tillbaka, ja, jag har en Volvo som är fyra år gammal. Ja, jag bor inte i Tensta utan i Spånga, den delen som ligger på andra sidan järnvägen. Ja, jag har en trädgård som jag vårdar. Ja, min lokaltidning ”Mitt i…..” ser inte likadan ut här som på andra sidan järnvägen.
Vad du som ser mig inte vet är att, ja, min mamma skurade trappor som extra jobb, ja, min pappa var fabriksarbetare, ja, jag fick bara en julklapp till jul. Ja, min bror ärvde alla mina kläder, ja, min första cykel var en begagnad sådan.
Min stora utmaning är nu att inför hösten möta dom fördommar som finns även mot mig själv och det liv jag lever. Jag har i alla fall bestämt mig för att inte skämmas för det jag med mina förutsättningar och min familj skapat. Jag ska också fortsätta att dela med mig av dom erfarenheter som jag samlat på mig till den som vill. Sluta döma andra efter det du ser, allt är inte som det ser ut och det finns mycket spännande saker att upptäcka när du vågar fråga.
PS. Okej, dagens träningspass blir 30 km cykel, ska bli skönt med lite fartvind.

20140726-091921-33561341.jpg

Kommentera

