Lärarens förväntningar

on

Jag fick i mitt FB flöde ta del av en artikel och ett FB inlägg  kring hur vi som föräldrar väljer att agera mot våra barns lärare. Verkar just nu som om lärare och skola drabbats lika mycket som läkare och sjukvårdspersonal. Vi som föräldrar, i vården patienter, vet exakt hur vi skall vårdas och hur vilken diagnos som skall ställas. Allt detta vet vi via Internet.

I min roll som lärare där jag möte människor i nåringslivet och mitt i sin yrkeskarriär är förutsättningen inte riktigt den samma. Dock så förekommer det deltagare som är helt övertygade om att dom absolut inte behöver denna kunskap som förmedlas eller att jag har något att tillföra. En annan situation som också förekommer är självklart att den som beställer också är tveksam när man beskriver lärande som en process och där målbilden på kort sikt inte alltid är given,  då de många gånger handlar om värderingar och förhållningssätt i mina utbildningar.

Min grundsyn kring den undervisning jag tidigare beskrivit i min blogg på följande vis.

Fram till jul kommer jag en gång i veckan vara lärare i ledarskap på en av dom stora yrkeshögskolorna i Stockholm. Mina förutsättningar är fredagförmiddagar och en grupp som går årskurs 2 i en utbildning till centrumledare.

Jag har bara tre förväntningar;

  • Att deltagarna kommer varje vecka.
  • Att dom aktivit bidra och ifrågasätter vad jag säger.
  • Att vi har roligt tillsamman.

Med förutsättningen att jag finns där varje fredag förmiddag under en hel termin så har jag en utmaning, ja vet. Ja, du låste rätt….fredag färmiddag. Genom sig själv känner man andra.

PS. Jag har en övertygelse om att stora merparten av våra lärare o skolan förstår sin roll och hur viktig den är, dock inte alla, och det finns inte en lärarlegitimation i världen som kan säkra det.

 

Kommentera

