Det kom ett mail kl 23.30

on

Det spelar ingen roll vad, eller hur jag säger, dom misstolkar det i alla fall. En tanke som jag tror många av oss som leder folk hat tänkt någon gång.

JA, jag vet tänker du….. Kommunikationen handlar om tre saker vad du säger, hur du säger det och framförallt hur du ser ut när du säger det. Många av oss jobbar på udda tider, efter ungarnas träning, når dom lagt sig. Det är inget fel på det men du kanske skall fundera på vilka signaler du sänder ut som chef eller ledare.

Ett konkret exempel är det mailet som är postat 23.30 en måndag kväll. Viktigt underlag för det som skall hända på tisdagen, men som sagt hur tolkar jag som mottagare det?

Ooops, här jobbar chefen kl 23.30. Det gör ju inte jag det borde jag kanske göra? Eller inte….

Hur som helst, med dagens teknik så blir signalerna många gånger andra än tidigare.En annan sida av detta med teknikens möjligheter är tillgånglighet. Själv lyckades jag dränka min smartphone under ett träningspass. Konsekvensen blev att jag under två veckor levt i en Sony Ericson Z530i. Eller som en av mina kamrater sa når han såg telefonen, – hej, 90-talet…..

Japp, inget mail i telefonen, inget FB, twitter eller Linkedin. Konsekvensen blev att jag fick mer tid att umgås med mig själv. Säger inte att du skall slänga smartphonen men för mig blev det en skön ögonöppnare. Å föresten, jag missade inget viktigt under två veckor utan min smartphone.

Avslutar med ett exempel på ett för många inte så coachande, PS?

PS. Det är bara 12 veckor kvar till jul….

 

Kommentera

