Julbrev #1 2014, Jag tror inte på paradigmskiften!

De var några dagar sedan jag skrev en blogg, förra året så skrev jag julbrev. En gammal tradition som jag ville lyfta i bloggform. Så här kommer årets första, och du får ett varje advent fram till jul.

När jag blir irriterad så kallar min fru mig för Ove. I detta fall är namnet hämtat ur en bok som heter ”En man som heter Ove”. När jag blir kallad det är när jag börjar muttra om en företeelse som jag inte tycker känns relevant.

Mitt senaste ”mutter” handlar om begreppet paradigmskifte . Ett begrepp som faktiskt är lika gammalt som mig fast idag är mer aktuellt än någonsin. Paradigmskiften handlar om att vi byter tankemönster och tro på givna saker. Vill du få koll på begreppet så kolla här.

Många i min omgivning kallar redan befintliga tankesystem får paradigmskiften, vilket jag tycker känns helt galet. Jag tror inte detta sker över en natt, utan är något som tar längre tid än så.

Ett begrepp som det surrar om just nu är Conscious Capitalism, ett ”nytt” förhållningssätt som kräver ”nytt” ledarskap. Ett annat begrepp jag sprang på var Employee Advocacy. Ett begrepp som bygger på att medarbetarna är dom viktigaste för verksamhetens marknadsföring också ”ett nytt” sätt

Jag tänker såhär. Allt bottnar i vilket ledarskap vi tillämpar, kalla det vad du vill. Någon kallade det för medvetet ledarskap. Jag citerar;

  • leda med utgångspunkt från ett högre syfte som bidrar till ett bättre samhälle, miljö och/eller värld.
  • sätta sig in i och förstå både företagets inre och yttre förutsättningar.
  • att vara autentisk genom tydlighet, fungera som en förebild och genomföra konkreta handlingar.
  • ingjuta hopp och positiv energi genom att skapa goda relationer både internt och externt och öppna för en känsla av tillhörighet.

Nej, jag är inte Ove! Utmaningen är som vanligt att vara konsekvent i sin kommunikation och ha en dialog kring saker som vi gemensamt kan ta till oss när vi jobbar tillsammans. Att hantera förändring eller paradigmskiften kräver att vi kan vara i de gamla och det ”nya” samtidigt.

Jag vill bara att det skall bli bra.

Tack, Eva Eliasson för inspirationen!

En kommentar Lägg till

  1. Lotte Johansson skriver:

    Alltid lika kloka inlägg, tack Anders!

Kommentera

