Myten om den perfekta chefen

I många av mina föreläsningar och utbildningar kring ledarskap och medarbetarskap, så ställer jag frågan kring hur en chef skall vara. Svaren, dvs förväntningarna  blir inte så oväntat ofta;

Rättvis, tydlig, kommunikativ, coachande, drivande, närvarande, mänsklig, extrovert. Etc etc.

Okej tänker jag det är en hög förväntan, på detta lägger vi då tre saker som säkerställer att vi inte kan uppfylla dessa.

  1. Den ena handlar om att vi fortfarande använder profiltester som underlag för rekrytering och tror i många fall på detta som det enda rätta svaret på behovet.
  2. Vi väljer den personlighet som vi känner igen, dvs om jag som ansvarig för rekryteringen väljer kandidat/er så väljer jag gärna någon som är lik mig själv.
  3. Rädsla, dvs rädslan för att det skall bli fel och att ett misslyckande står för dörren.

Då tänker jag såhär. Profiltester kan man väl använda men lägg inte för stor vikt på resultatet. Ha istället en process där vi är flera i företaget, chefer och anställda som gör en validering.

Om du vill fördjupa dig i vad man ur ett vetenskapligt perspektiv tycker om tester, så går du in här, och dom har koll! http://www.psykologforbundet.se/STPsverige/  Om vi utgår från att du väljer dom som är lika dig själv så kanske du skall ställa dig frågan vad organisationen behöver och vilka

För en tid sedan jobbade jag med ett ledarskapsprogram för blivande chefer. I slutet av denna utbildning fick deltagarna en avslutade uppgift att beskriva på vilket sått dom skulle utveckla sitt ledarskap.

I kursen har jag en ganska tystlåten deltagare. Många av deltagarna väljer att muntligen redovisa med stöd av en powerpoint. Hen har skrivit ett brev på två sidor. I brevet skriver hen;

En sak som jag gärna vill utveckla är introduktion av ny personal. För dem är jag chef på ett helt annat vis än för dom som jobbat länge med mig.

Att få ner det här på papper kanske var den svåraste på hela kursen. Jag som är kortfattad även på facebook;-).”Tack för att du är du” har jag fått höra från mina kollegor, det känns som en bra början.

/NN

Detta visar på vilja till utveckling och förändring. Men oxå på en fungerande positiv feedbackdialog. Ja det var just det. Det finns inget facit kring hur en bra chef skall vara, det finns bara olika sätt att leda olika människor.

PS: JA, jag har fått godkännande att publicera detta utdrag från deltagaren. Förövrigt så ser jag nyval eller omval i sverige som ett stort misslyckande i ledarskapet av ett land, å det misslyckandet passerar alla blockgränser.

2 kommentarer Lägg till

  1. Paul Grenmyr skriver:

    Tack Anders för dina bloggar. Jag har mycket att lära! /Paul

    Skicka från Iphone

    1. Anders Lindh skriver:

      Paul! Tack för din feedback, kan väl säga att jag själv lär fortfarande. Keep on practice! Mvh A

Kommentera

