Julbrev #3 2014, det viktigaste bokslutet.

JA, både din arbetsgivare och din kompis som har ett företag gör det.  Lämnar in ett bokslut i slutet av året. Bokföringsbyråerna och revisorerna arbetar för högtryck nu för att ”kunna stänga böckerna för året”.

Några av mina vänner älskar nyår, det finns ingen hejd på vad man vill göra i termer av nyårsfest! Ett nytt år! Några tycker det känns lite vemodigt i termer av att man kanske inte hunnit eller gjort det man ville göra? Någon sa att det är en fantastik möjlighet att ”göra om, och göra rätt”.

Men om man nu skall göra på ett annat sätt, å kanske inte göra på samma sätt som tidigare, hur kan jag tänka då? Om jag kan min historia, så förstår jag min nutid och kan planera väl för min framtid.

Så skall vi inte ta och göra ett annat bokslut i år, ett bokslut som inte görs av någon revisor utan av dig själv? Några frågor att ställa sig kan vara?

  • Just det, vad hände under året?
  • Vad är du mest stolt över under året?
  • Vad har du lärt dig under året?
  • Vad är dom tre viktigaste sakerna du vill göra under 2015?

Jag tror också att det finns ett värde att skriva ner ditt bokslut för då kan du ju titta på det när du skriver ett nytt för 2015. Mitt sista julbrev kommer nog att innehålla en del av mitt eget bokslut.

PS. Säger det igen, Om jag kan min historia, så förstår jag min nutid och kan planera väl för min framtid.

Kommentera

