Mer än 20 år i branschen, från vad till hur konsult

Jodå så att,……. Vi har alltså haft en verksamhet igång i två decennier! Att göra bokslut bör man göra ofta tänker jag, om inte annat för att stärka sig själv kring vad man gjort eller åstadkommit. Du som inte orkar ta del av årets längsta  blogginlägg, kan nu sluta läsa och gå tillbaka till Twitter, de går snabbare.

Men för er andra, Har det då hänt något då, här kommer lite milstolpar.

1994 – vår första webb på plats, med mailkonton och allt. Den såg ut som ett visitkort. Några frågar mig; ”Hur kan du jobba med din fru, det skulle jag aldrig kunna göra?” Grejen är att det gör jag fortfarande….

1998 – vi flyttar hemifrån, dvs  till lokal på stan, bilden du ser är dörren till kontoret. Man fick gå ut på gatan om man skulle prata i telefon, eller byta åsikt.

1999 – Y2K, alla tror att hela världens datasystem stannar år 2000. Vi är där som alla dra konsulter med våra tjänster kring projektledning och annat.

2004 – större kontor, anställda konsulter, startar ytterligare ett företag. Nu skulle man bli IT-konsult också. Jobbar nu inte bara med partners utan fått upp en betydande del ”egna” slutkunder.

2005 – ny logga, den skall peka uppåt framåt. Tvivlarna säger att den ser ut som ett tvättmedelsmärke, men den ser fortfarande likadan ut.

2007 – konjunkturen gör att telefonen tystnar, med andan i halsen och utan att bryta nacken så ”sajsar vi ner” samtidigt skriver vi boken ”cowboychefen”, mer en giv away än en storsäljare

2008 – etablerar lokalkontor i Linköping och Karlstad, nu tar vi sats igen….

2011 – vi tar första stegen in i CSR arbete på riktigt, det som sedan blir REFO.NU.

Till denna lista skall också föras ett aktivt deltagande i mer än ett 30 tal nystartade bolag. Mer eller mindre framgångsrika över tid.

Dom som känner oss väl vet att jag säkert inte kommer ihåg rätt år, har säkert också glömt något. Men nu till skillnaden mellan en ”vadkonsult”  och en ” hurkonsult”

En vadkonsult staplar det du redan vet på hög hos dig och tar betalt för det. Det fanns för några år sedan en historia kring vad konsulten.

En managementkonsult  var på väg hem från golfbanan, då han fick se en jättestor fårskock utspridd över ängarna vid vägen. Han passerade fåraherden, fick en idé och tvärnitade. Backade tillbaks, vevade ned rutan och sade till herden, – Det var en enorm fårskock du har. Om jag kan gissa exakt hur många får du har här på ängarna, kan jag få ett av dem då? Herden funderade, kom fram till att det var riskfritt och samtyckte. Konsulten plockade fram sina simuleringsmodeller, riggade upp en satellitkommunikation, mätte ängarna… En timme senare stängde han av datorn, gick fram till fåraherden och sa, – Du har 1019 får på ängen här. Herden blev förstås häpen men erkände att det var helt riktigt. Konsulten valde det närmaste fåret, lyfte upp det och satte det i baksätet. Han skulle just köra iväg då fåraherden sade, – Om jag kan gissa vad ditt yrke, kan jag få tillbaks mitt får då? Konsulten skrattade förvånat men sa, – Visst! Lugnt! Fåraherden lade huvudet på sned och sade, – Jag tror att du är managementkonsult. Stämmer det? Nu var det konsulten som tappade hakan och stammade,

– Men… hur kunde du veta det????

Fåraherden sa, – Ganska lätt. För det första, ingen bad dig att komma hit. För det andra, du lade ned massor av arbete för att kunna tala om något för mig som jag redan visste. För det tredje, du vet uppenbarligen inte ett smack om min verksamhet eftersom fåret som du tog är min hund!

Cit. http://www.humorbrevet.se

Om man tittar på hurkonsulter kan man faktiskt gå tillbaka till 1500-talet och Machiavelli han säger;

”Människor väljer nästan alltid den väg som andra tagit och tar efter det andra har gjort. Men eftersom man aldrig kan gå i andras spår eller vara lika duglig som sina förebilder, bör en vis man alltid slå in på de vägar som stora män valt och efterlikna de främsta bland dem.”

Niccolò Machiavelli, Fursten från 1532

Jag tänker alltid hur i alla lägen där det är efterfrågas, och ibland kan jag inte låta bli att delge idéer om hur, även när det inte efterfrågas. Det som vi nu kallar för innovation. En annan drivkraft är att alltid lära sig nya saker och se samband. Å det är kanske därför vi finns som företag och alltid kommer att finnas?

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s