Vad e de för dag idag?

on

I mitt flöde dyker följande kommentar upp.

 Inspiration är för amatörer, vi andra går till jobbet.

Jag skrattar gott då det skrivs i ett forum fyllt av inspirationsföreläsare, ni vet vi som får dig att tänka till och kanske skratta igenkännande. Å, du som känner mig vet att jag oxå ibland jobbar med inspiration som produkt/tjänst.

Samtidigt snubblar jag över ett antal olika artiklar och texter som talar om olika dagar som finns under året. inbjudningar och artiklar kring retorik dagen, kanelbullens dag, mål dagen, mjukavärdenas dag, lean dagen, toalettens dag, stora säljdagen. Ja de finns nog ingen hejd på vad vi kan ”fira” eller delta i mer eller mindre officiellt i kalendern ?

Så då återstår frågan, hur mycket inspiration kan man behöva och i så fall varför? Det finns säkert flera motiv, här är några ;

  • Vi har ökat vårt behov av intryck.
  • Vi vill lösa ett problem enkelt och snabbt, instant.
  • Vi har ett behov att bekräfta saker, kanske till och med att någon har det värre än jag.
  • Vi vill hitta det perfekta sättet att jobba eller leva våra liv.

Nej, inspiration får man sällan, den skapar man själv. Två saker som skapar motivation är egennytta och disciplin. Men framförallt disciplin, dvs att bestämma och leda sig själv. Som stöd för det kan vi utgå från att många hjärnforskare idag säger, att det tar 12 veckor att bryta en vana.

Egennyttan handlar om att hitta ett motiv som är tillräckligt viktigt för dig. Låt oss toppa detta med lite inspiration men det är bara lite grädde på ditt mos.

PS. Jag har mycket hög respekt för alla ni som har en historia att berätta, och gör det bra. för övrigt anser jag att semlor äter man en dag om året, fettisdagen. Googla när den infaller. #justsayin

2 kommentarer Lägg till

Kommentera

