Vobbar du på jobbet?

on

Jag har efter ca drygt 7 år tillbaka lämnat småbarnslivet. En period som för mig utsträckte sig med start i mitten av 80-talet. Idag tre barn senare och sedan tre år tillbaka morfar kommer det dock ikapp mig igen. JA, vi befinner oss ju enligt media i månaden vabbruari.

Orsaken är att jag i mina flöden stöter på ett begrepps om iof funnits ett tag. Begreppet vobba, dvs där jag som medarbetare jobbar hemma samtidigt som jag har vård av barn, hemma.

Jag citerar utdrag ur en text på Unionen hemsida ;

”Även om arbetsgivarna inte uttalat kräver att de anställda vobbar, så sker det implicit eftersom de ändå förväntas utföra samma mängd arbetsuppgifter.”

Ja, rent empiriskt så finns det säkert minst 15% av svenska arbetsgivare och chefer som medvetet ”utnyttjar” sina medarbetare, och det är i mitt tycke 15% för många. Men jag har några frågor kring ämnet som sådant;

Hur många chefer, företag vet igentligen vad enskilda medarbetare gör på jobbet, dagligen i detalj?

Att förväntas göra samma arbetsuppgifter, är ingen uttalad förväntan. Så vad händer då om det inte blir eller är så? Har vi som två parter då inte misslyckats i kommunikationen? Är det inte dags att vi gemensamt börjar titta på vad konsekvensen är och hur vi skall hantera den?

Vem bär ansvaret för att ha koll på vad som görs på jobbet i detalj? Är inte det ett ansvar med två parter? Här börjar vi tangera gränsen mellan ”frihet under ansvar” och detaljstyrning. Tror också att det är få av oss som jobbar idag som vill ha detaljstyrning av vad vi gör på jobbet.

I artikeln föreslås också att man skall;

”Utarbeta regler och riktlinjer, en så kallad tillgänglighetspolicy, för att säkerställa att tjänstemännen har goda möjligheter till en ostörd fritid och obrutna viloperioder”

Policys, och värderingar slår alltid regler. Hur vi förhåller oss till varandra och våra gemensamma mål är kanske det som är viktigast för en fungerande arbetsmiljö. I samma stund som vi slår varandra huvudet med regler, så har vi misslyckats i vår relation och uppgift på jobbet.

PS: JA, facket har fortfarande en viktig roll i svenskt näringsliv, då det fortfarande finns 15% arbetsgivare och chefer som inte förstått hur man skapar långsiktigt hållbar verksamhet.

Kommentera

