Multitasking passar mig bra!

Via mina flöden landar jag i en artikel som talar om att multitasking är det elakaste vi kan göra mot oss själva.

– Forskningen visar tydligt att multitasking gör oss splittrade, stressade och ineffektiva, säger psykologen Sara Hultman till tidningen Personal och Ledarskap.

Jaha, vad är det då för fel på mig? Nej, jag har ingen diagnos som säger ADHD, trots att det är modernt. Det fanns inte på min tid. Det kallades OBS-klass (observeringsklass) Specialklass för barn med koncentrationssvårigheter eller som var allmänt underbegåvade. Eller som vi kanske skulle välja att säga idag, barn med en annan begåvning, eller annan utvecklingstakt. Ja, jag gick i den klassen under en period.

Ja men tillbaka till det där med multitasking, som då går direkt motsats till mindfullness. Fokus ger effektivitet, tveksam på den. Tror man gör det för enkelt för sig att utgår från att alla människor mår bra av totalt fokus. Låt mig ge ett personligt exempel.

Om du vill säkerställa att du inte får ut ett resultat av mig gör såhär;

Stäng in mig i ett tyst rum, ta bort musik och annat störande. Säkerställ också att det inte finns någon annan människa att interagera med på hela dagen. Låt mig ha en enda uppgift som skall lösas denna dag. Kort sagt en dag fylld av ”mindfullness” och fokus.

Nej, ge mig ett rum med folk, musik växlande av uppgifter och dialog, jag gör uppgiften på halva tiden och har kul under tiden. Sådan är jag.

Jag tror på 100% närvaro i dialog med andra, och i situationen där jag föreläser eller utbildar. Det är en helt annan sak. Föresten finns det helt andra saker som skapar stress hos mig.

Nej, att hålla fokus är inte samma sak för alla människor, lika lite som att vi blir stressade av samma saker. Däremot tror jag på värdet av rutiner, men det får jag kanske återkomma till i en annan blogg. Nu går jag tillbaka till offertskrivandet, för det var det jag höll på med just nu, egentligen.

Kommentera

