Vad gör Kalla, som vi andra inte gör?

on

Har du funderat på vad som skiljer dig från en topp presterande idrottare?  Nej, jag sa inte att du/vi/jag skulle bli som Kalla men man kan ju fundera på drivkraften.

Jag är generellt sett ganska försiktig med jämförelser mellan arbetsliv och idrott. Det finns stora skillnader i både vad som motiverar, glädje, lust, ledarskap, stress och prestation. Men det finns också vissa likheter.

Har inte du som jag träffat den där medarbetaren, chefen som du sett upp till. Som i vissa stycken varit en förebild för dig, eller du kanske har tänkt. Så enkelt det ser ut när han/hon tar tag i det.

På gymmet där jag går, mest för att stressa av och byta fokus är vi några medelålder män och kvinnor som träffas. Om man frågar oss varför vi går där får du säkert flera olika svar.

Men jag hade nyligen en dialog med en kille där som jag tror är psykolog eller motsvarande. Vi brukar tala om våra prestationer och vad vi gör på gymmet. Han har precis som jag en ganska hög närvaro där. Samtalet landade i skillnaden mellan en toppidrottare och oss andra, han sa;

Den yttersta skillnaden är att dom i sin träning kan driva sig till maxbelastning av kroppen, något som vi vanliga aldrig gör. Vi stannar långt innan detta inträffar. Dvs, läs ”innan man spyr”. Så det handlar inte bara om gener.

Ja, de är säkert sant men vad är det som driver en person till att ta kontroll över kroppen med sitt sinne och sina tankar? Det handlar om drivkraften, svaret på frågan varför vi utsätter oss för detta?

Vid köksbordet hemma diskuteras just nu tankar kring att hitta balans. Varför man tränar mycket, varför man håller koll på vad man stoppar i sig, eller inte. Vad är det ”egentligen” man vill upnå eller vad är det man kompenserar. En diskussion som inte är avslutat mellan, kvarg, yogapass, boxfys, och 40 minuter på 10 km på bandet.

Några av oss mår bättre av att bli lite mera som Kalla men slutsatsen för mig är given. Fundera på vilkasom är din/mina drivkrafter och hur hittar vi balansen?

En kommentar Lägg till

  1. Lena Cormery skriver:

    Tack Anders för härlig morgonläsning. Är just nu i fasen ”Att ta kontroll över kroppen”. Har sagt det förut och säger det igen. Det sitter i huvudet. Just nu är jag starkare mentalt än tidigare. Det är en parameter att ”luta” sig mot när jag kan fokusera och bli lite mer som Kalla.

Kommentera

