Coachande samtal, vad händer sedan?

”Inspiration är för amatörer, vi andra går till jobbet”, skrev jag om i en tidigare blogg. Kanske ibland kan ligga lite sanning i detta. Vi har under längre tid haft en företeelse i detta land som kallas coaching, det är oxå en del av det jag jobbar med. I denna trend har många av oss konsulter funnit nya uppdrag, så även jag.

Igår landade jag i soffan, och framför mig på SVT rullade programmet + Plus, ni vet där jag som konsument får möjlighet att låra mig kring mina rättigheter, där man testar olika produkter och tjänster.

Igår ifrågasatte man ordet expert och vem som kan kalla sig för expert, och då i branschen av trav, v75 <länk>. Under en period var det också så att vem som helst kunde kalla sig för coach, det som sedan skedde var att man började erbjuda certifikat och licenser, allt för att på något sätt säkra kvalitén.

Frågan är vilken nytta och värde detta har?

Att genom en samtalsteknik leda en annan människa till nya tankar och nya synsätt är väl en ädel tjänst. Tekniken bygger ju på några enkla steg. Att man definiera målbild, utröna möjligheter och hinder för att till slut hitta en plan att jobba vidare utifrån. Detta görs genom en samtalsteknik där man ställer frågor, som skapar insikt hos den andra personen.

I veckan hade jag ett flertal sådan samtal med människor i olika verksamheter och med olika utmaningar. Målbilderna varierar från allt från att få jobba med det jag gör, hela vägen ut till att tjäna pengar.

Om man nu som konsult driver coachprocesser med folk tror jag det idag för oss att öka värdet på denna tjänst. Frågan är hur man gör det?

En tanke som slagit mig är att kanske bygga in konkreta verktyg som folk kan använda själva i det dagliga arbetet. Allt från riskanalyser, prioritering  till enkla modeller för analys och beslut och planering. Jag har nog gjort detta under en period men inte funderat så mycket på värdet.

Frågan kvarstår om det är ett ökat värde och nyttan för kunden?

PS. I den stund jag börjar betrakta mig själv som expert, så är det nog dags att sluta med det jag gör.

Kommentera

