En Runkeeper för säljare?

Tillbringar just nu en stor mängd tid i lärarrummet. Det handlar om förberedelser och betygsättning etc. Jag har just nu uppdraget att utveckla ledarskapet hos framtida centrumledare. Ni vet dom som på uppdrag av en fastighetsägare skall driva en centrumfastighet.

En komplex och spännande ledarroll över verksamheteter och personal som man inte har formellt ledarskap hos. Tänker då närmast på butiker och dess personal, som man måste stödja för utvecklingen av sin affär.

Sist jag tillbringade mycket tid i lärarrummet var när jag störde dom andra barnen i klassen och fick prata med rektorn. Jag kan väl säga att det enda som skiljer sig efter 40 år, är att det inte doftar rök i lokalen. Dom som rör sig i lokalen ser också ut som dom jag såg ut för sådär en 40 år sedan.

Samma slitna manchesterkavajer, samma dåligt klippta hår. Samma doft från matlådorna?  Till och med energinivån känns precis som då. Man kan ju fråga sig varför? Eller snarare, har jag blivit en sådan, nej jag vill inte tror det.

På tal om det där med utbildning och lite nytänk. Det som fastnade hos mig i morse var en artikel i VA (veckans affärer) rubriken var ”Spela mer – sälj mer” http://www.va.se/nyheter/2015/03/12/spela-mer—salj-mer/

Temat i artikelnvar, Gamification, eller spelifiering, en ”gammal” trend som man gjorde försök med för några år sedan. Det bygger på att man skapar motivation i utvecklat beteende utifrån samma logik som man har i spelmotorer på en exempel onlinespel. Vi talar om utveckling och inlärning.

Man samlar poäng, kanske får medaljer. Visar upp sig öppet i ligor och tabeller. På sikt vill man också bli en runkeeper för säljare. När jag läst artikeln så långt är jag nästan förbannad, det känns som man tar för lätt på hur marknad och kunder fungerar. Samma sak här, man utgår från att mekanismerna är dom samma som för kanske 25 år sedan.

Men då läsare jag vidare och hittar följande text;

Pengar som drivkraft bara fungerar för de allra skickligaste säljarna. Medelduktiga säljare har andra drivkrafter. Dessutom är det en generationsfråga.

Vissa studier tyder även på att såkallade millennials (syftar på människor födda mellan tidigt 1980-tal och tidigt 2000-tal) motiveras på ett annat sätt än tidigare generationer. En känsla av framsteg, att få vara del av en bra kultur, och att få erkännande är den nya bonusen.

Ja, om man utgår från att generationen som vuxit upp med detta också är dom anställda medarbetarna så funkar det säkert. Utmaningen är att skapa en säljkultur som bygger på hur våra kunder förväntar sig, inte på vilket sätt vi tycker att vi skall göra. Samtidigt säkra långsiktigt hållbar utveckling för våra kunder.

PS. Om några timmar är jag påväg till gymmet för lite M.I.T och spinning, tror det är bra så….

Kommentera

