Varför tror vi att allt är gratis?

on

Under lång tid har jag i olika branscher och med säljare, haft dialogen kring fenomenet med prissättning.  Sedan några år tillbaka finns trenden given, du ger kunden ett gratis erbjudande på en tjänst som du sedan börjar ta betalt för. I vissa branscher kallar man den kort och gott för ”heroin-metoden”. Kanske lite syniskt men när du är beroende börjar den kosta pengar.

Detta fenomen finns snart i alla branscher, där man har ambitionen att försöka förändra sin affärsmodell och relation till sina kunder. Samtidigit så gör vi alla allt vi kan för att inte betala för mycket för en vara eller en tjänst. Det räcker med att titta på vilken trafik det idag finns på alla prisjämförelsewebbar.

Men ringer det någon till oss och säger att jag har en vara eller tjänst som är gratis, så drar vi snabbt öronen till oss och utgår från att han/hon försöker lura oss.

Mellan 2005 och 2013 har den genomsnittliga nettolönen ökat med 23 procent. Konjunkturinstitutets Barometerindikator säger att vi sjönk med 2,7 enheter i mars till 101,5. Indikatorn ligger nu nära det historiska genomsnittet på 100 vilket tyder på att stämningsläget i ekonomin är normalt.

Okej, vi har normalläge, varför tror vi då att allt är gratis?  VI tankar film och musik så det står härliga till. Vi försöker hitta lösningar på det mesta på, youtube.

Nej, jag tror inte på att allt är gratis. Tror inte heller att detta är långsiktigt hållbart, varken som företag eller privatperson.  Själv funderar jag just nu mycket hur jag skall kunna sänka det som kallas för passiva kostnader till förmån för aktiva kostnader. Dvs, kostnader som  ger mig något mer tillbaka, kort sagt sådana som ger mig energi. Å då menar inte jag ångestdämpande shopping, utan andra saker. Hur tänker du?

PS. Bilden, säger de mesta….

Kommentera

