Hur svårt kan det va, att skriva en bok.

on

För några år sedan så satt jag i kontorslandskapet och gjorde så som jag brukar göra. Pratade rätt ut, i tron på att någon lyssnar. Dialogen på kontoret var rå men hjärtlig.

Jag sa;

Jag skall f-n skriva en bok om kompetens och kunskap, hur svårt kan det va!

Snabbt kom repliken från ett av dom andra borden;

Kommer inte att hända, du kan ju inte hålla en tanke i huvudet mer än några minuter. Den boken kommer att handla om en hel massa blandade saker och utan sammanhang.

I mitt jobb har vi redan givit ut två böcker, å det enda som hänt är att jag fått skriva förordet. Så denna profetia kanske besannas så långt.

Imorgon händer det dock, i samarbete med Liselotte Noren har vi fått skriva i en antologi som ges ut av Lärarnas riksförbund. Titeln är ”Kompetens för framtiden – så lyfter vi yrkesutbildningen” och är utgiven på Ekerlids förlag och ges ut i 50000 ex.  Orsaken till att vi fick skriva är egentligen att Liselotte jobbar med entreprenöriellt lärande i samarbete med Tillväxtverket, och att vi i mer än 20 år jobbat med utbildning för företag och organisationer.

I sin blogg skriver Liselotte; 

Lärarens uppgift blir att vara en katalysator och se till att eleverna får förutsättningar för en kunskapsbank och verktyg att kunna omvandla sina kunskaper till praktiska färdigheter.

Idag finns teknik som gör att man kan variera de traditionella föreläsningarna med alltifrån workshops till utvärdering och reflektion. Då är vi tillbaka till 70-20-10. Där 10 % av tiden går åt till lärarledd undervisning, 20 % egen process med reflektion och 70 % till att vi tillsammans skapar förutsättningar för att få öva sina färdigheter. En skola och akademi mycket närmare näringslivet helt enkelt.

Det hon säger gäller inte bara i yrkesskolan, jag tror att detta är en förutsättning som måste gälla även när företag och organisationer gör ansatser för att kompetensutveckla sin personal. Å då syftar jag på principen 70-20-10 och att träna färdigheter.

För det är ju inte så att toppspelare bara spelar match hela tiden som vi gör på jobbet, dom tränar också, på riktigt.

Å kort sagt, resan mot att få skriva en egen bok har börjat.

PS. Vill du få koll på vad jag skall göra nästa vecka, så läser du denna artikel jag skrev som redaktör i webb tidningen Sälj & Ledarskap. 

En kommentar Lägg till

  1. Christian skriver:

    Grattis Anders & Lislelott, ser fram emot att få läsa den!

Kommentera

