Vilka säljare skall jag rekrytera?

Jag kommer in i Vd kontoret, jag är på min första anställningsintervju för att bli säljare året är 1985. Dagen till ära har jag strukit min skjorta extra omsorgsfullt. Utdragen på soffan ligger en man med armarna över huvudet. Han tittar på mig, kliar sig i huvudet utan att le och reser sig i sin fulla längd av 205 cm. Han tar två steg fram och tittar mig i ögonen och säger, frågande;

Så du kan sälja?

Snett bakom mig står försäljningschefen med sitt för honom typiska varggrin, och säger;

Jag är helt övertygad, han har ju samma bakgrund som jag.

Okej, står du i begrepp att rekrytera säljare inför hösten?  Några av mina kunder pratar om detta just nu. Nedanstående studie kanske kan ge dig några tips. Å andra sidan kanske du skall fundera på lite andra saker, tänker jag?

I en nyligen publicerad studie framkommer vad som skiljer framgångsrika säljare från andra. Dom fyra mest framtådande grejer var;

  • Att ha krav på en prestation en självklarhet
  • Drivkraften pengar är stark, ju mer pengar ju mer prestation
  • Att känna förtroende för företaget och sina egna kunskaper
  • Att kunna hålla sig till och ha en tydlig struktur att arbeta i

Studien har  genomförts av Velosifys vd, Nick Hedges och Steve Martin, professor vid USC Marshall School of Business, tillika skribent på Harvard Business Review.

Om studien hade gjorts på 80-talet hade vi fått samma resultat.  Nej, de var inte bättre förr, bara annorlunda och jag känner igen mig själv och mina dåvarande kollegor allt för väl.

Nej jag är övertygad om att vi måste börja tänka annorlunda, här är min empiriska studie och lista;

  • Ha förmåga att se samband och helhet internt men också hos kund
  • Ha drivkraften att öka merförsäljningen för att skapa helhetskunder
  • Ha förmåga att kunna förstå olika affärsmodeller
  • Kunna vara social i alla kanaler så väl analoga som digitala

Nu har du två listor, en forskarstudie och en empirisk erfarenhetsbaserad, sanningen ligger som vanligt någonstans mitt emellan.

Kommentera

