Folk vill inte höra negativa saker!

Folk vill ha Quickfix, snabba enkla lösningar, nya upplevelser, få credd, dvs saker som uppskattas av omgivningen, kunna styra sin egen vardag. Ja, denna lista kan göras hur lång som helst.

Ändå ser inte världen ut så. Senaste veckorna har många av oss nåtts av mycket starka och negativa bilder. Det påverkar och berör oss självklart i hög grad. Jobb mässigt fastnade en artikel lite hårdare hos mig än vanligt.

Artikeln handlade om ekonomen Martin Armstrong, med rubriken;

 Den 1 oktober smäller världsmarknaden!

Martin Armstrong har utvecklat en matematisk modell (Economic Confidence Model) med vilken han bland annat förutsett börskraschen på Wall Street 1987, börsraset på japanska Nikkei 1989, den ryska börskraschen 1998 och it-kraschen 2001. Enligt honom är det nu dags igen 2015.

Några av er som följt mig länge vet att jag har ett förflutet som officer i försvarsmakten. Jag aktar mig mycket för att ta exempel ur den världen då de sällan har samma förutsättningar för saker som man har i affärslivet. Det finns dock en sak som jag sällan hör i affärslivet. Det är begreppet omfall. Det betyder att man har beredskapsplaner för olika scenarion. D.v.s. huvudplan och alternativa planer om vissa händelser inträffar, s.k. ”omfall”. Dvs ”om följande inträffar så skall vi…….”

Några av mina kollegor i branschen av konsulter kallar det för contingency plan eller på svenska beredskapsplan.

Mmm, 1 oktober det är ju också ett sätt att fira min födelsedag på tänkte jag. Så vad har du för beredskapsplan?

Kommentera

