Julbrev #1 2015 – Julen börjar i Akalla.

on

Traditionen fortsätter,  jag har i fyra år valt att skriva ett julbrev per vecka i min blogg, här har du mitt första för 2015.

Jag sitter framför datorn, i ett kontorslandskap i fastigheten jämte Microsoft i Akalla, Här är ett antal  verksamheter som aktivt arbetar med att skapa arbete och sysselsättning för unga vuxna i Järvaområdet. Runt mig springer folk som just nu har som största mål att genomföra en julmarknad i Akalla 2 dec.

Ja, jag är julnörd, ni vet en sådan som har minst fyra kompletta uppsättningar julgranspynt. Som säkerställer att allt som skall vara på julbordet finns där. Som utan omsvep vet i vilken ordning man äter vad, och inte blandar hur som helst. Som har fått göra avkall på rätterna baserat på ål, men ersätter den med annan rökt fet fisk.

Min äldsta dotter tilldelade mig i helgen dom grejer som är mitt ansvar på det gemensamma julbordet.

Men i år blir en annorlunda jul beroende på flera saker. Jag har två barnbarn, julen firas hemma hos min äldsta dotter. Jag är inte huvudansvarig för julbordet. Jag kommer inte att vara kvarterets gemensamma tomte. Ni vet grannen som ställer upp och klär ut sig som tomte, i syfte att skrämma dom minsta barnen. Samma granne som tar med en flaska vin som ligger i snödrivan utanför huset når han går.

Nej, i år inskränker sig tomtandet till egna familjen, det blir bra så. Tillbaka till förberedelserna som började redan i september. Plommonen hängde tungt från träden i trädgården, och jag hittade ett enkelt recept på plommonlikör. Fyllde en stor glasburk med delade plommon, krossade några kärnor slog på en kokt sockerlag på med locket och in i kylen, den blir klar till jul. Passar utmärkt till en saffranspannkaka till efterätt.

På tal om det där med sprit. Idag presenterades en undersökning om vad som händer när vi på jobbet samlas för kickoffer och julbord.  I undersökningen fick de tillfrågade bland annat besvara frågan ”Har du varit på jobbrelaterade tillställningar där du tycker att det har druckits för mycket alkohol?”.

68 procent svarade ”Ja, flera gånger eller ”Ja, någon gång”. 30 procent svarade ”Nej, aldrig”.

Undersökningen genomfördes 3-11 november 2015, 2 023 hel- och deltidsanställda personer mellan 20 och 65 år har deltagit via en webbpanel via Sifo/IQ.

Jag har full respekt för folk som väljer bort alkohol, men också för dom som tycker det är gott och håller på traditionen. Samtidigt så vet jag att det finns många barn och vuxna som bävar inför julhelgen beroende på ett allt för stort drickande i julhelgen. Frågan är om siffrorna som är hämtade på våra arbetsplatser är samma i hemmet?

Kommentera

