Hur långsiktigt hållbart är ditt företag?

Ja, begreppet långsiktigt hållbart börjar ta mer och mer plats i debatten kring både klimat och företagande.

En definition av begreppet är;

Ett hållbart företag är ett företag där lönsamhet, miljöhänsyn och socialt engagemang förenas. Hållbart företagande handlar bland annat om att spara på egna resurser och minska den negativa miljöpåverkan.

Cit. Verksamt.se

Varför jag just nu reflekterar över detta beror på två saker.

Att som företag sitter man just nu med budgetarbete och annan verksamhetsplanering inför ett nytt år.

Det andra skälet är de inom kort genomförs ytterligare en klimatkonferens i Paris. Jag tror att det är dags att du och jag som företagare/medarbetare/chef börjar fundera på vad vi kan göra?

Att vi redan sorterar sopor, äter mindre kött, reser smartare, det gör du säkert som privat person.  Men vad skulle hända om vi som företag tog en ansats för att jobba ”hållbart” på riktigt. Det finns vinster i detta ur flera aspekter;

  • Du attraherar och skapar lojala kunder, som ger dig sänkta säljkostnader.
  • Du attraherar medarbetare som tycker att du agerar med goda värderingar.
  • Du bidrar självklart till en bättre samhällsutveckling.

Nej, jag tror inte att det är något som bara är till för, eller skapat av ”romantiska miljömuppar”, det handlar om riktiga saker.

Under tiden så förbereder jag veckans återstående sälj och ledarskapsutbildningar, och fortsätter och fundera på hur jag kan påverka mina kunder till detta arbete. Hur gör du?

Kommentera

