Det är försent!

on

Rubriken på detta inlägg kanske skulle varit, i huvudet på en jävligt grinig gubbe som just funderar på att byta leverantör?

Jag håller på att se över mina avtal, något som varje företag bör göra minst en ggr/år. För den sakens skull ringer jag upp leverantören av en av våra tjänster. Den information jag får säger mig att avtalet nu löper ytterligare ett sex månader, enligt principen 12 månader med automtisk förlängning. Föresten tog det två telefonsamtal och 24 timmar att få återkoppling.

När jag lyfter frågan om avtalsvillkor så får jag kommentaren eller argumentet;

Ja, det är ju inte jag som bestämmer, jag jobbar bara här!

Det är då det händer.

I en efterföljande mail korrespondens får jag nu veta att dom har tagit fram bättre funktionalitet och gränssnitt, och att dom nu omedelbart skall ”uppgradera mig utan kostnad”!

Jag har varit kund sedan aug 2012, den enda kommunikation jag fått från leverantören är en faktura per månad. Förövrigt lätt oförståeliga och inte alltid lätta att härleda till vad den avser.

Ja, självklart har jag ringt deras support några ggr/år men kommunikation från deras sida ingen, nada!

Nej, jag är ingen stor kund av tjänsten. Men jag har kunder som är eller skulle kunna vara stora kunder på denna tjänst.

Tänk om man istället;

  • Haft koll på vad jag jobbar med.
  • Skickat ut brev med tips på hur jag kan använda deras verktyg på bästa sätt.
  • Gett mig möjlighet att köpa mer av deras tjänster.

Kort sagt jobba med aktiv försäljning. Dom levererar en tjänst som är en av dom viktigaste tjänster jag har i min verksamhet, mailutskick till mina kunder.

Det gör dom snart inte längre. Nej, jag hade nog inte reagerat så negativt om det inte vore så att jag jobbar med det jag gör. Sälj och marknadsutveckling av tjänster oftast kopplat till webben.

Kommentera

