Julbrev #2 2015 – har du bråttom?

on

Här kommer det andra julbrevet för 2015, i form av en blogg, skriven på bussen bland snörvlande människor, regn men med bra musik i öronen.

Lyssna på det här!

Jag sitter på ett möte igår. Leverantören på andra sidan bordet säljer en webbaserad tjänst för marknadsföring. En av hand första frågor är;

Har du bråttom?

Jag funderar på frågan, vad menar han? Nu i mötet eller med att få det han vill lösa åt mig att fungera? Hans nästa kommentar är;

För har du det, så kan vi sluta prata nu. Det vi kan göra tillsammans, tar tid.

Ja precis som att sätta en vana eller att förändra ett beteende tänker jag.

Jodå, stora inspirationsdagen har varit ett välbesökt event i Stockholm. Vi går på föreläsningar som aldrig förr. Vi läser massor av litteratur kring hur vi borde leva våra liv. Vi delar klipp och tankar på sociala medier, som skall utveckla oss eller andra.

Vi är mitt i den mörkaste perioden på året. Några av oss tänker, ja det blir bättre efter jul. Då lugnar det ner sig, då skall jag göra på ett annat sätt.

Nja, det är inte säkert tänker jag. Många av oss har beteenden som vi vet inte är bra för oss, men har dom i allafall. Beteenden som omvärlden kanske ser upp till, eller beteenden som du skulle vilja förändra.

Jag har ett mål för 2016. Ett jobbrelaterat mål. För att nå det skall jag möta människor som jobbar med helt andra saker än vad jag själv gör. Mitt första mål blir att våga möta dessa människor, och att lita på att min idé och kompetens håller.

Att sätta en ny vana tar 12 veckor, säger hjärnforskarna. Har du fortfarande bråttom?

Kommentera

