Vinnare av tid!

on

En artikel i DN.se fångar mitt intresse då den har rubriken ”Man i bil vinnare i trafiken”.

Det handlar om hur mycket tid man sparar genom att ta bilen till jobbet i Stockholmstrafiken. Efter att nu i princip rest kommunalt i snart tre år kan jag bara säga en sak. Det är den största lögn jag sett på länge.  Det kanske beror på hur man räknar, dvs tar du bara resetid så är det säkert korrekt men lägg då till, köer och letande efter parkering så tror jag den kalkylen inte håller.

Nej, för mig handlar det om en trend som jag tror kommer. Det handlar då inte om miljötrenden utan mera trenden som handlar om mobilitet. Dvs arbetsplatsen är där du är.

För det är väl inte så att vi sitter och svarar på mail och jobbsms i bilen? Nej,vi uppdaterar bara lite facebook.

Nej, allvarligt för mig har resandet blivit arbetstid där jag svarar på mail, uppdaterar kalender och skriver bloggar. Det enda jag kanske inte gör är att jag pratar i telefonen.

Orsaken är nog främst att jag envisas med att tala högt. Så pass högt att jag vid tillfälle faktiskt blivit ombedd av busschauffören att sluta samtalet, för att jag störde honom.

Några av dom vinster du gör med kommunala färdmedel  är;

  • Mindre plåtskador på bilen eftersom du inte uppdaterar FB samtidigt som du kör.
  • Du har jobbat klart når du kommer hem och kan träna eller göra något annat som är värdefullt för dig.
  • Du får möjlighet att gå mellan stationer och upp för trappor. Kallas vardagsmotion.

Där har du några skäl till varför jag väljer kommunalt åkande och inte tror på vinsten.

Kommentera

