En strategi för 2016, en swissarmy knife?

Jag har tidigare år alltid gjort en trendspaning. För 2016  gjorde jag en liten sådan kring begreppet mobilitet i webbtidningen Sälj & Ledarskap men den var ändå ganska blygsam.

Orsaken till min blygsamhet är att jag just nu upplever omvärlden ganska rörig och mycket kan hända som förändrar förutsättningarna för olika saker. Bara det kanske kräver en annan strategi än tidigare?

I slutet av året fick jag till mig två kommentarer som fångade min uppmärksamhet dom var kanske inte direkt riktade till mig men dom fastnade i mitt huvud. Den ena var;

Du måste stänga ett fönster, för att ta in nya saker.

Den andra var;

Du måste sluta leva livet som en swissarmy knife, dvs lösa alla problem för alla hela tiden.

Att drivas av nyfikenhet och lärande är en gåva men kan också vara en förbannelse. En förbannelse främst för att man inte alltid kan hålla fokus på en sak utan måste jobba med flera saker samtidigt. När man tänker denna typ av tankar landar man inte allt för sällan i träsket av mindfullness. Ja, det är väl inte fel med att vara närvarande i nuet och att tänka positivt. Men för mig är nårvarande samma sak som att bara göra en sak i taget.

Närvaro handlar om att leva i det du gör för stunden.

Vid vårt köksbord utspinner sig då följande diskussion. Om vi för ett ögonblick lämnar känslan av närvaro och mindfullness utan tittar på resursen tid. Mekaniskt sett så kan man titta på sin fördelning av tid ungefär såhär.

Veckan består av 168 timmar, av dom så avgår 56 tim till sömn och vila.

Det återstår således 116 timmar vakentid att fördela på saker jag tycker är viktiga. 35 tim/v aktivt arbete i min verksamhet, leveranser till kund och försäljning. 14 tim/v utgörs av tid att ta hand om mig själv, i mitt fall träning som du kan läsa om i min blogg.

25 tim/v till aktiv matlagning och hushållsnära tjänster, då det där med mat är en viktig del av mitt liv.

Då har jag ca 50 tim/v som jag kan använda till annat. Så vad gör jag då med dessa timmar?

Det bli familj, fru, barn och barnbarn av den tiden.  Jag kommer att stänga några fönster under året, för att öppna några nya.  Jag kommer att fortsätta vara en swiss army knife, och är ganska nöjd med det.

Hur tänker du?

Kommentera

