Vänskap och ledarskap

Nu var vi där igen. Den eviga frågan som kommer från dig som är ganska ny som chef. Som kanske har blivit ännu mera aktuell i ljuset av att det är så lätt att bli ”kompis” i sociala medier.

Å frågan har du redan listat ut;

Kan jag vara chef och samtidigt vän med mina medarbetare?

Jag läser en artikel i tidningen chef  där killen som har samma jobb som mig,  han följande svar;

” Alla som blir chefer över kolleger hamnar i detta dilemma och det finns ingen genväg. Min enda rekommendation är att avbryta, eller pausa, vänskapsrelationen.”

Ja det är ju ett vedertaget svar som känns lite oldschool, tänker jag. Det utgår från tesen om att jag som chef hindras i att fatta svåra beslut av hindret vänskap. Men oxå tesen om att jag som chef alltid har saker som jag inte kan prata med mina medarbetare om.

Jag tycker nog inte det är ett dilema, men samtidigt så vill jag inte negligera känslan eller underskatta upplevelsen. Jag tänker såhär.

Förutsättningar för saker ändras hela tiden. Relationer förändras också. Vad är en riktig vän? Någon som jag kan förtroende för och till mig, någon som finns där oavsett vad som händer.

Så vad är då problemet. Skall inte ledarskapet bygga på tydlig och rak kommunikation? Skall du inte kunna utveckla dig själv utan att du därför måste avbryta en vänskap? Eller du kanske måste göra det beroende på att vänskapen inte bär efter en förändrad förutsättning?

Nej, ledarskapet skall bygga på ett ömsesidigt förtroende precis som äkta vänskap. Att du själv känner dig obekväm är något som ganska snart kommer att gå över så länge du inte ändrar ditt sätt att förhålla dig till saker bara för att du är chef. Ytterst handlar det om din personliga integritet i kombination med god självinsikt.

Ja men det där med svåra beslut och information tänker du?

Jag tänker så här. Ett modernt ledarskap bygger på transperens och dialog. En dialog som gör att dina medarbetare vet att du alltid agerar konsekvent och med förtroende.

Får jag citera vad en av våra kunder sa efter att vi i min verksamhet haft ett uppdrag som chef under en period, å det finns vänner i den verksamheten;

Att se åt vårt bästa, kan vara svårt i en verksamhet som är lite större och som man bara vill driva framåt. Alla vi förstår att verksamheten måste gå framåt och vi är bereda att göra jobbet för det. Men under hösten lyckades du få oss att uppskatta vårt jobb samtidigt som du lärde oss att i vissa fall tänka lite på oss själva.

Dock har vi alla mycket kvar att lära där – att hinna en balans mellan jobb och oss själva.  Svårt att förklara, men jag hoppas du förstår vart jag vill komma till.  Vi ser upp till dig och känner oss trygga med att prata med dig, vilket i många stunder betyder mycket.

Börja med att vinna förtroende sedan kan du i princip behålla vänskapen hur långt som helst.

Kommentera

