Apans år – ett år för sanna entreprenörer?

Kineserna firade nyår häromdagen. Nej, jag tror inte på horoskop men å andra sidan är det ju minst lika trovärdigt som att läsa vilken kvällstidning eller trendspaning som helst, tänker jag.

Nej, jag är inte född i Apans tecken, men när jag tittar på beskrivningen av året tror jag det har goda förutsättningar att bli ett bra år.

Kineserna beskriver 2016 på följande sätt;

Apans år kännetecknas av upptäckarglädje, humor, nyfikenhet, intellekt och inte minst lite tjyvaktiga saker såsom skvaller och att snoka runt i saker man inte har att göra med. Ibland är apor lite för nyfikna.

Apans år är aktivt, det är ett år då det är bra att börja träna eller hålla på med någon sport.  Det är ett år då man känner för att vara mer utåtriktad. Men det är också hälsans år. Apan är ett väldigt friskt tecken.

Det som fångar mig är tre begrepp som kan leda dig till något annat eller något mer tänker då på begreppen, aktivt, upptäckarglädje, humor, nyfikenhet och intellekt.

Att aldrig sluta fundera på vad du själv och andra håller på med, eller att som jag skrev i tidigare blogg;

Att tänka fritt hårt och ofta.

Jag citerar gärna Göran Adlén när han i egenskap av @trendspanaren på FB säger;

Det gäller att våga tänka om, vara lyhörd för att du faktiskt kan ha fel. Och framför allt inte tro att du är expert. För en expert är expert på det förgångna. Inte på vad som händer nu.

Så vad tänker du lägga aktivt, upptäckarglädje, humor, nyfikenhet och intellekt på under 2016?

Kommentera

