Privilegiet att vara vit medelålders man.

on

Ja, eller är det ett privilegium?

Har nu tillbringat några möten där det sitter ett antal silverryggar i lokalen. Jag funderar just nu på vad som händer i mötet mellan dessa och ett antal andra människor som inte tillhör gruppen. Dvs, vita medelålders män. Man negligerar andra, man låter sig själv ta massor av sändningstid. Man lyssnar inte på vad andra säger.

För några år sedan reflekterade jag inte så mycket över detta. Kanske mest för att jag inte kände att jag tillhörde gruppen.

Men när man nu börjar bli en gråhårig gammal isbjörnshanne har det faktiskt hänt något. Man lyssnar på vad jag säger. Jag kan ofta säga vad som helst i vilket forum som helst. Jag kommer undan med att vara helt oförberedd och oxå påstå saker utan täckning. Kort sagt man lyssnar på en vit medelålders man.

Nu försöker jag undvika just dessa saker men kan oxå konstatera att kategorin som jag nu tillhör, väldigt ofta just gör så och kommer undan med detta.

Så nu funderar jag lite på hur jag som bäst skulle kunna använda detta sorgesamma privilegium?

Varför jag tänker på detta är inte bara för att jag har huset fullt av starka tjejer (fru och döttrar), utan att det händer något i samtal och dialoger som gör processen och samtalet trögt.

”Människor lyssnar inte på dig, eller tar dig seriöst om du inte är en vit medelålders man. Eftersom jag är en vit medelålders man kommer jag att använda detta för att hjälpa människor som behöver hjälp”

Ett citat som fångade skådespelaren Patrick Stewart. Lösningen ligger faktiskt i ett tidigare inlägg jag skrev. 

Måste bara komma ihåg att göra det oxå, hela tiden!

Kommentera

