Konsten att vara inkluderande.

”Människor lyssnar inte på dig, eller tar dig seriöst om du inte är en vit medelålders man. Eftersom jag är en vit medelålders man kommer jag att använda detta för att hjälpa människor som behöver hjälp”

Ett citat som jag fångade via skådespelaren Patrick Stewart och som jag tagit till mitt hjärta.

I ett möte nyligen möts jag av följande kommentar;

”För mig är det viktigt att se ett resultat snabbt, och att förstå hur det fungerar.”

Det är bland det första hon säger när vi träffas för första gången. Mötet bygger på en workshop där vi har ambitionen att inkludera olika verksamheter för att skapa en större verkan.  Samtidigt som vi vill hitta en konkret plan för etablering i nästa steg.

Eftersom jag har lång erfarenhet av att träffat människor i näringsliv, myndigheter och organisationer så är min första tanke att här är en effektiv människa som har ambitioner att få saker att hända.

Det andra som hon säger är att hon inte kommer inte ha tid att engagera sig i detta.

Okej, det är ju rakt tydligt och ärligt men var tog ambitionen att inkludera vägen?

Eller är det så att man inte är intresserad av detta utan helt enkelt kan så bra själv? Det betyder isf att vi inte har några problem att brottas med utan dom är redan lösta?

Jag har nu jobbat på olika sätt i förorten under drygt 3 år, och jag har också skrivit om mina tankar om detta i tidigare blogginlägg. 

Några givna framgångsfaktorer tror jag är dessa tre;

  • Att hitta dom som vill driva utvecklingen och ta ansvar för den.

Dom finns där, vi kan gemensamt ge dom nycklar och verktyg för sitt arbete.

  • Att samordna de grupper som finns i gemensamma mål och arbete.

Det finns en kraft i att kraftsamla sig för att nå resultat. Vad skulle hända om vi satte upp gemensamma mål för vårt arbete, oberoende av vilken organisation vi kommer från?

  • Att medvetet sluta slåss om de knappa resurser som finns.

Om vi samlar våra resurser så får man effekt och kan göra skillnad,  även med små medel.

Tror kanske inte att du vet det, men det är lika viktigt för mig som vit medelålders att;

”Se ett resultat snabbt, och att förstå hur det fungerar. ”

Jag tror på ömsesidig kunskapsöverföring som en nyckel för inkluderande, så släpp in mig så bidrar jag gärna!

Kommentera

