Tio saker som inte kräver talang!

En av mina redaktörer som jag jobbar med, sa för ett tag sedan.

Folk älskar listor. Listor som man kan jämföra sig själv eller andra med.

Här kommer en till!

Vi har dom senaste åren pratat mycket om att man som arbetsgivare och chefer letar efter talanger. Man kan läsa massor om hur man skall göra för att attrahera talanger som arbetsgivare. Det talas också en massa om hur man skall behålla och utveckla dessa individer i en verksamhet.

För några dagar sedan passerade jag en lista på tio punkter i sociala medier, det som fångade mitt intresse var rubriken.

Things that require zero talent!

Jag har nedan gjort en översättning på den engelska texten, tolkningarna är mina egna.

  1. Kom i tid!

Hur svårt kan det vara? Vet du att tåget alltid kommer för sent, ta ett tidigare tåg.

  1. Ha en hög arbetsmoral

Att alltid leverera de som är överenskommet, på den tid som är utsatt.

  1. Ha ett tydligt kroppsspråk

Tycker du saker visa det, inte bara i ett mail, utan med din kropp.

  1. Visa och ge energi

Alla behöver få energi ibland, en applåd, ett skratt, en positiv blick, ett leeende.

  1. Ha och visa attityd

Det handlar om att visa att du tar ställning för saker.

  1. Ansträng dig alltid.

Ge inte upp utan försök så gått du kan för ett resultat.

  1. Visa passion för det du gör

Passion slår allt,det syns på resultatet.

  1. Var utvecklings och träningsbar (eng. Coachable)

Satsa på att lära dig nya saker, det gör dig och din omgivning bättre.

  1. Gör det lilla extra

Kan du lägga till något i din leverans av saker som du vet mottagaren skulle uppskatta gör det.

  1. Var alltid förberedd

Ja, du kan väl börja med att ha med dig en penna och ett papper på mötet. Eller kanske låst underlaget före mötet.

Dessa beteenden och egenskaper gör vem som helst anställningsbar men  blir också en tillgång till sig själv och andra tänker jag. Några av punkterna kräver också träning, men träning ger alltid ökad färdighet.

Det är kanske just dessa saker som gör en talang, eller är en förutsättning för bli och vara en talang?

PS. Vill du läsa en annan blogg på samma tema så föreslår jag den som jag skrev för ett tag sedan under temat ”Skulle du anställa dig själv?”

En kommentar Lägg till

Kommentera

