Eftertänksamhet, den nya effektiviteten.

on

En av mina vänner skriver på Twitter.

Denna ineffektiva människa jag utvecklats till. Hur hände det?

Först tänker jag, ja det är det som händer när du blir äldre. Min andra reflektion är att det handlar om eftertänksamhet. Min tredje reflektion säger, agera istället för att reagera.

Dessa tanka går genom mitt huvud samtidigt som jag står utanför kontoret utan nyckel till dörren. Jaha, då får man väl ändra sin dagplan då. I vår lilla del av världen har alltid effektivitet alltid legat högt på listan av saker som vi vill uppnå. På det personliga planet handlar det fortfarande om tre saker som återkommande diskuteras i kombination med begreppet utbrändhet.

  • Min todo-lista, att den inte innehåller för mycket saker med för höga förväntningar.
  • Min kalender, att jag har slack och tid för återhämtning.
  • Mina mail, att jag inte avbryter mig själv med att läsa mail så snart dom kommer in.

Ja, jag vet. Jag har hört detdär i princip sedan slutet av 80-talet. Det handlar fortfarande väldigt lite om att göra rätt saker. Rätt saker är alltid individuellt beroende på vad jag prioriterar.

Jag har sedan en tid tillbaka ställt mig en fråga nästan dagligen, å det är samma fråga som jag ställer till mina kunder.

Vilken är din största utmaning just nu?

Svaret på den frågan är oftast det som har högst prioritet, har jag löst den så upplever jag oxå en känsla an effektivitet. För det är bara en känsla, så länge ingen annan än jag själv mäter den. Det är kanske det som är eftertänksamhet.

Eftersom jag inte kom in på kontoret blev det lunch på ett riktigt ”hipsterställe” vid Fridhemsplan i kombination med en blogg, feedback på en rapport och en offertuppdatering, på tal om effektivitet.

Kommentera

